Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN in de hoek waar de klappen vallen: klantverlies

    KPN bevindt zich in een mindere periode van het bestaan. Het telecombedrijf ziet niet alleen de nettowinst dalen, maar vooral ook klanten naar concurrenten hollen.
    Jarco Kriek
    27 januari 2021
    comments 2
    KPN in de hoek waar de klappen vallen: klantverlies
    Getty

    Na de fusie van de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC zat het huidige Ziggo de afgelopen jaren in de hoek waar de klappen vielen. Die rol lijkt KPN nu over te gaan nemen. Het telecombedrijf heeft te maken met aanhoudend klantverlies. Ook in het laatste kwartaal van 2020 zag KPN bij het leveren van vaste diensten het aantal verkochte abonnementen teruglopen. Wellicht nog erger: Nederlanders die nog steeds bij KPN de vaste diensten tv, internet en/of telefonie kopen zijn meer ontevreden over de geleverde diensten.

     

    Breedbandinternet

    In een tijd dat op de Nederlandse tv-markt de transitie van lineair naar online kijken aan het verschuiven is en thuiswerken meer als standaard wordt gezien, wordt de verkoop van breedbandinternet-abonnementen met de dag belangrijker. Uit de kwartaal- en jaarcijfers blijkt dat KPN in dit segment niet goed heeft gepresteerd. In het vierde kwartaal van 2020 werd een verlies van 3.000 breedbandinternet-klanten gemeten. Het totaal komt hierdoor op 2,792 verkochte abonnementen. Over het gehele jaar 2020 bedroeg het verlies van breedbandinternet-klanten zelfs 56.000.

     

    Televisie

    Bij de verkoop van tv-abonnementen is het vooral Digitenne dat voor rode cijfers zorgt. Digitenne daalde in het vierde kwartaal tot een nieuwe dieptepunt van 112.000. Dat is 6.000 minder dan drie maanden ervoor. Over het gehele jaar 2020 bedroeg het klanteverlies 44.000. Ter vergelijking: tien jaar geleden had Digitenne nog rond een miljoen abonnees. Bij Interactieve TV was er in het laatste kwartaal sprake van 1.000 meer verkochte abonnementen. Hierdoor kwam het aantal verkochte abonnementen op 2,161 miljoen uit. Maar ook over het gehele jaar 2020 was er bij Interactieve TV sprake van – een weliswaar bescheiden – klantverlies van 9.000.

     

    Vaste telefonie

    Het is niet verwonderlijk dat bij KPN het aantal verkochte telefoonabonnementen is gedaald. Dit is bij iedere aanbieder van vaste telefonie zichtbaar en komt vooral door de goedkope bundels voor onbeperkt mobiel bellen. Over het gehele jaar 2020 werden 118.000 minder abonnementen voor vaste telefonie verkocht. Alleen in het vierde kwartaal waren dit 22.000 klanten waardoor het totaal aantal verkochte abonnementen op 1,897 miljoen uitkwam.

    KPNXS4AllInteractieve TVDigitenneinternetbreedbandinternettelefoontelefoniebellenklantverlieskwartaalcijfersjaarcijfers

    Reacties