KPN Interactieve TV in meer huishoudens

KPN heeft de jaarcijfers over het boekjaar 2017 gepresenteerd. Het bedrijf ziet het aantal klanten op de Nederlandse consumentenmarkt stijgen. Tegen de stijging staat wel een omzetdaling. Dit is vooral te wijten aan de concurrentie op de Nederlandse markt van vaste - en mobiele diensten. Kijken we naar het aantal klanten met het voor KPN belangrijkste tv-product Interactieve TV dan zien we dat in het vierde kwartaal van 2017 het aantal abonnementen met 21.000 is gestegen. Daar staat wel een klantverlies van 16.000 bij het andere tv-product Digitenne tegenover. KPN is al enige tijd bezig met een strategie waarbij het Digitenne-klanten actief naar Interactieve TV migreert.
Meer abonnementen
Over het gehele jaar 2017 zag KPN het aantal met Interactieve TV met 113.000 naar 2,116 miljoen stijgen. Het aantal abonnementen in de categorie overige, waarvan Digitenne vrijwel het gehele deel voor rekening neemt, daalde met 59.000. Hierdoor komt de aanwas van het totaal aantal nieuwe tv-klanten bij KPN op 54.000 uit. Dat is een mindere groei dan in voorgaande jaren. Dit is verklaarbaar omdat grootste concurrent Ziggo langzaam uit een diep dal naar boven klautert, dit ondanks het feit dat dit kabelbedrijf nog tv-klanten blijft verliezen. Ook op andere fronten presteert KPN goed. Het aantal mobiele abonnementen steeg met 14.000. Het aantal breedbandinternet-abonnementen met 85.000. KPN stelt dat het bij 76 procent van het aantal afgenomen abonnementen een download internetsnelheid van meer dan 100Mbps levert.