KPN jaagt klanten op kosten bij gebruik Interactieve TV-app

Met de KPN Interactieve TV-app kan door gewijzigde Europese regels in alle landen van de Europese Unie naar het aanwezige zenderaanbod gekeken worden. Het is altijd al aan te raden om apps als KPN Interactieve TV-app en Ziggo GO bij voorkeur met een wifi-internetverbinding te gebruiken. Het bekijken van videocontent verbruikt namelijk veel data. Het is echter wel mogelijk om met mobiel internet naar films, series en televisiezenders met dit soort apps te kijken. Een voordeel bij gebruik in de Europese Unie is dat door roam-like-home-wetgeving de mobiele databundel in alle landen van de Europese Unie gebruikt kan worden.
Bug
In de laatste versie van de KPN Interactieve TV-app zit echter een bug waardoor de app op de achtergrond – ook als de app niet gebruikt wordt – data verbruikt. Als een wifi-verbinding wordt gebruikt, vormt dit geen enkel probleem. Maar bij gebruik in combinatie met een mobiele internetverbinding kan deze bug in enkele gevallen tot extra roamingkosten leiden. In deze gevallen blijft de schade beperkt tot rond de vijftig euro. Veel mobiele aanbieders sluiten namelijk internet af als dit buitenbundel-bedrag aan roamingkosten is bereikt. KPN erkent op het eigen gebruikersforum dat de bug in de app aanwezig is. Het telecombedrijf verwacht op 30 mei een nieuwe verbeterde versie uit te brengen waarin de bug is opgelost. In de tussentijd wordt gebruikers aangeraden om de app na gebruik handmatig op tablet en smartphone af te sluiten.