Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN klantenservice: ‘binnen week update voor trage decoder’

    Een medewerker van de klantenservice van KPN zegt dat binnen een week een update voor de trage tv-decoders van Interactieve TV beschikbaar komt. Maar is dit waar?
    Jarco Kriek
    22 december 2020
    comments 4
    KPN klantenservice: ‘binnen week update voor trage decoder’
    Foto Getty Images

    De ogen van wellicht tienduizenden huisgezinnen zijn deze dagen op KPN gericht. Zij hebben in de woning te maken met één of meerdere bruikleendecoders die nodig zijn om gebruik te maken van KPN Interactieve TV. Maar bij gebruik van de modellen HMB2260 en VIP2952 is de gebruikerservaring – in hun ogen – ver onder de maat. Dit komt door de traagheid van de bruikleendecoder die vooral optreedt als onderdelen van het menu zoals de tv-gids worden gebruikt. Ook treedt bij deze modellen bruikleendecoders instabiliteit op als interactieve diensten als Begin Gemist en terugkijken via de tv-gids gebruikt worden. Het lineair kijken naar tv-zenders kan zonder enige problemen.

     

    Update

    De problemen met deze decoders dienen met een firmwareupdate opgelost te worden. KPN probeerde dit op 10 december te doen. De toen uitgebrachte firmware zorgde niet alleen dat de traagheid bij de bruikleendecoders afnam. Het zorgde voor een dusdanige onstabiliteit op het netwerk van KPN dat het telecombedrijf binnen 24 uur te maken kreeg met twee grote landelijke storingen. Het gevolg was dat KPN de update terugdraaide en de traagheid bij sommige decoders weer in alle hevigheid terugkeerde.

     

    Klantenservice

    Het wachten is nu op een nieuwe update die de getroffen decoders minder traag moet maken. KPN-woordvoerster Ellen van Heerwaarden liet eerder aan Totaal TV weten dat nog niet bekend is wanneer het telecombedrijf de nieuwe firmware uit gaat brengen. Verwezen wordt naar de officiële eigen kanalen van KPN die aan gaan geven wanneer de nieuwe firmware op komst is. Op het eigen KPN gebruikersforum is een screenshot van een chatsessie te zien waarin een KPN-medewerker op 21 december stelt dat een nieuwe firmwareupdate binnen een week beschikbaar komt. Dat is opvallend want in hetzelfde topic op het forum stelt een webcaremedewerker een dag later dat het nog onbekend is wanneer de nieuwe update beschikbaar komt, eigenlijk hetzelfde standpunt dat woordvoerster Van Heerwaarden vorige week tegen Totaal TV ventileerde. Eveneens vorige week lieten bronnen rond het telecombedrijf aan Totaal TV weten dat de nieuwe update mogelijk pas in 2021 voor klanten wordt vrijgegeven.

    KPNInteractieve TVtvtelevisietv-decoderdecoderbruikleendecoderstoringklantenservicefirmwareupdatefirmware-update

    Reacties