KPN krimpt en Ziggo groeit op tv-markt

Dat Ziggo de eerste stappen heeft gezet om in ieder geval op de tv-markt het tij te keren, blijkt uit het onderzoek Dutch Television Market van Telecompaper. In het derde kwartaal daalde het marktaandeel van KPN met 0,4 procent en kwam hierdoor op 25 procent uit. Omdat KPN en Ziggo op de Nederlandse tv-markt vrijwel communicerende vaten zijn, groeide het marktaandeel van concurrent Ziggo. Dit kabelbedrijf blijft met een marktaandeel van 59 procent onbetwist de grootste leverancier van tv-diensten aan Nederlandse consumenten.
Wel omzet groei
Ondanks dat het marktaandeel van KPN is gekrompen, steeg de omzet uit tv-diensten met vier procent. Bij Ziggo was de omzetgroei met acht procent hoger. De omzetgroei komt door prijsverhogingen die beide aanbieders op 1 juli doorvoerden. Daarbij stegen de prijzen van de meest afgenomen abonnementen bij KPN iets meer dan bij Ziggo.