KPN maakt gebruik eigen internetmodem mogelijk
KPN komt hiermee niet alleen tegemoet aan een langer gekoesterde wens van een deel van de klanten. Het telecombedrijf haakt ook in op Europese richtlijnen - die overigens in Nederland nog niet door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) officieel zijn overgenomen - die het verplichte gebruik van door aanbieders geleverde apparaten als internetmodems en tv-decoders aan banden moet leggen. KPN-klanten kunnen nu zelf kiezen wel modem wordt gebruikt. Het telecombedrijf stelt de instellingen beschikbaar die in het internetmodem ingesteld moeten worden om van internet, Interactieve TV en telefoon gebruik te kunnen maken. Tegelijkertijd waarschuwt het bedrijf klanten wel dat het niet verantwoordelijk of aansprakelijk is als er problemen optreden door bijvoorbeeld het niet juist instellen van het door de klant gekozen modem.
Specificaties internetmodem
De vrije modemkeuze betekent niet dat alle internetmodems probleemloos gebruikt kunnen worden. Zo benadrukt KPN dat klanten naar specifieke specificaties van de te gebruiken modem dienen te kijken. Daarbij wordt geadviseerd om een internetmodem te gebruiken met ondersteuning voor vvdsl, bonded vectoring, vdsl en vplus. De eigen en vrije modemkeuze is beschikbaar voor alle klanten van KPN ongeacht of het internet via koperdraad of glasvezel in de woning of het bedrijf wordt geleverd. KPN blijft standaard de Experiabox in bruikleen aan alle klanten leveren. Ook wordt vanaf nu de Fritzbox als alternatieve internetmodem aangeboden. Deze kan voor €7,49 per maand bij het telecombedrijf worden gehuurd. Bij dit extra abonnement krijgt de KPN-klant direct toegang tot de Tech Desk van KPN.
XS4All
Met de vrije keuze van internetmodem zet KPN de eerste stap in het uitbreiden van de dienstverlening van de merknaam KPN in samenwerking met bedrijfsonderdeel XS4All. Naast de vrije modemkeuze voert KPN gelijktijdig enkele andere wijzigingen door. De eerder genoemde Tech Desk is een aanvulling op de reguliere klantenservice die met name is gespecialiseerd in technische vraagstukken. Om toegang tot de Tech Desk te krijgen, moet maandelijks extra betaald te worden. Daarnaast wordt de beveiliging voor alle klanten opgevoerd door gebruik van DNSSEC. Bij deze techniek wordt automatisch gecontroleerd of de internetpagina daadwerkelijk de juiste is en wordt ongewenst bezoek van nepwebsites tot een minimum beperkt. Ook wordt de mailbox van klanten van 1GB naar 15GB vergroot.
Freedom Internet
Dat KPN juist vandaag met de uitbreiding van gebruikersmogelijkheden komt, is niet opmerkelijk. Freedom Internet wil vanaf 30 maart diensten in Nederland gaan leveren. Freedom Internet is voortgekomen uit het actiecomité XS4All Moet Blijven dat is ontstaan uit onvrede over het integreren van XS4All binnen de merknaam KPN. Tienduizenden KPN-klanten lieten middels een online petitie weten dat ze overwegen KPN de rug toe te keren als er een alternatief voor XS4All op de markt zou komen. Freedom Internet profileert zich als een dergelijke opvolger.