Interactieve TV bij KPN in de lift
De financiële cijfers over het vierde kwartaal zorgen ervoor dat ook de jaarcijfers over 2018 van KPN bekend zijn. KPN heeft de vooraf gestelde doelen voor 2018 bereikt, zo stelt het telecombedrijf zelf. Maar dat betekent niet dat op alle fronten positief is gepresteerd. Zo is ondanks de stijging van het aantal abonnementen op de consumentenmarkt de omzet in dit segment in het vierde kwartaal gedaald. Dit heeft vooral met de grote concurrentie op het dynamische speelveld op de Nederlandse markt te maken. Al enige tijd is het aantal verkochte abonnementen niet het belangrijkst maar is voor aanbieders het bedrag belangrijker dat maandelijks door klanten voor de gekochte abonnementen wordt betaald.
Interactieve TV
Meer Nederlandse huisgezinnen kijken via Interactieve TV van KPN naar tv-content. Het aantal klanten met Interactieve TV steeg in het vierde kwartaal met 22.000. Digitenne deed het veel slechter en verloor 16.000 klanten. Dit zorgt ervoor dat KPN na een periode van daling het aantal tv-klanten in het vierde kwartaal weer zag stijgen. Maar dat betekent niet dat KPN over het hele jaar 2018 zwarte cijfers over het totale aantal tv-klanten kan schrijven. Bij Interactieve TV steeg in 2018 het aantal klanten met 52.000 maar hier staat een daling van het aantal verkochte Digitenne-abonnementen met 58.000 tegenover. Dit zorgt voor het verlies van 6.000 tv-klanten in 2018.
Internet
Ook het aantal verkochte breedbandinternet abonnementen via de vaste netwerken door KPN zat in het vierde kwartaal na enkele kwartalen van daling weer in de lift. KPN aantal verkochte abonnementen in de laatste drie maanden van vorig jaar steeg met 2.000. Maar over het gehele jaar 2018 werd een daling van 24.000 internetklanten door het telecombedrijf gerapporteerd. Over het gehele jaar 2018 heeft KPN op de consumentenmarkt via vaste netwerken – koperdraad en glasvezel – 267.000 abonnementen voor tv, internet en bellen minder verkocht. Hierdoor kwam het aantal verkochte abonnementen in dit segment op 7,575 miljoen uit. De daling komt vooral door minder verkochte abonnementen voor vaste telefonie. Het gemiddeld bedrag dat een klant maandelijks aan abonnementen bij KPN uitgeeft, steeg in 2018 in dit segment met twee euro naar 46 euro per maand. De stijging is overigens minder dan de prijsstijging van €2,50 per maand die KPN in 2018 doorvoerde bij duo- en triple play abonnementen voor vaste diensten.