KPN met glasvezel als motor weer op winst in klantenstrijd

KPN profiteert van het imagoprobleem van coax. Met de bredere beschikbaarheid van de eigen glasvezelnetwerken van NetwerkNL en Glaspoort binnen het verzorgingsgebied van Ziggo neemt ook het aantal overstappers van Ziggo naar KPN toe. Dit blijkt onder meer uit het groeiende aantal internetklanten dat KPN in het financiële verslag over het derde kwartaal heeft genoteerd.
Stuwende kracht
KPN ziet ook klanten weglopen, door de concurrentiestrijd met hoge welkomstbonussen die door de concurrenten Ziggo, Odido en Delta worden aangeboden. Maar het providerhoppen is in het derde kwartaal toch in het voordeel van KPN uitgevallen. Het telecombedrijf kon in de afgelopen periode meer nieuwe klanten verwelkomen dan zien vertrekken. Hierdoor groeide het aantal internetklanten via een vast netwerk met in totaal 11.000.
Koper
Het totaal aantal nieuwe adressen waar internet via glasvezel wordt geleverd steeg met 31.000. KPN levert wel op minder adressen internet via de oude koperdraad (DSL). Dit heeft vooral te maken met het uitzetten van het kopernetwerk op plekken waar al enige tijd een glasvezelnetwerk van NetwerkNL of Glaspoort operationeel is. Dat KPN in deze gebieden niet alle koperklanten naar glasvezel heeft kunnen overzetten, komt naar alle waarschijnlijkheid vooral door het FWA internetproduct Klik&Klaar van Odido, dat een gunstigere prijsstelling heeft dan glasvezel en toch de gewenste snelheid kan leveren.






