KPN minder in trek bij Nederlanders voor leveren tv en internet

Het gaat KPN niet meer voor de wind. Waar het telecombedrijf op de vaste markt tot 2018 de grote winnaar was, moet het nu forse tikken verwerken. Steeds meer Nederlanders vinden het telecombedrijf niet langer meer de geschikte leverancier voor het leveren van tv, internet en telefonie. Dit komt onder meer door het van de markt halen van de merknaam Telfort en de blijvende onrust met betrekking tot de merknaam XS4All. KPN wordt door de huidige ontwikkelingen op de Amsterdamse beurs afgestraft.
KPN Hussel
KPN introduceerde in oktober het nieuwe converged (multiplay) abonnement Hussel. Dit als vervanging van het al langer bestaande KPN Compleet. Voordeel van Hussel is volgens het telecombedrijf dat klanten zelf de vrijheid hebben om diensten naar eigen wens te kunnen bundelen. Hierdoor ontstaat een beperkt à la carte-abonnement. Maar KPN Hussel is tot nu toe geen echt succes. Voor het eerst sinds KPN een dergelijk FMC converged abonnement aan klanten levert, is het aantal verkochte abonnementen gedaald. Omdat 2.000 klanten in het vierde kwartaal stopten met de aankoop van KPN Hussel (nieuwe klanten of bestaande klanten die het abonnement hebben gewijzigd) en KPN Compleet (bestaande klanten zonder abonnementswijziging) is het aantal verkochte converged abonnementen naar 1,402 miljoen gedaald. Dit is 49 procent van de consumenten die bij KPN diensten kopen. Over het gehele jaar 2019 steeg het aantal verkochte converged-abonnementen wel met 59.000.
Breedbandinternet
Belangrijk in de toekomst van distributeurs als KPN is de verkoop van vaste internetabonnementen. En ook in dit segment presteert KPN niet goed. In 2019 verloor KPN in totaal 56.000 klanten die breedbandinternet bij het telecombedrijf kochten. In het vierde kwartaal keerden 16.000 Nederlandse huishoudens KPN als leverancier van vast internet de rug toe.
Televisie
In Nederlandse huishoudens wordt ook minder via KPN naar lineaire tv gekeken. In totaal daalde het aantal verkochte tv-abonnementen in het vierde kwartaal met 14.000. Net als in voorgaande kwartalen is Digitenne de grootste aanleiding voor het klantverlies. Het aantal minder verkochte Digitenne-abonnementen bedroeg 9.000. Maar ook verkocht KPN 5.000 minder IPTV-abonnementen voor het tv-product Interactieve TV.
KPN Wholesale
Het klantverlies bij KPN wordt deels gecompenseerd door de hogere omzet bij verkoop van wholesalediensten. Omdat een deel van de Nederlanders die KPN de rug toekeerden nu diensten bij een aanbieder kopen die van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van KPN gebruikmaken, stroomt een deel van de weggevloeide inkomsten op deze manier terug naar KPN.
Duurder abonnement
De omzet van KPN daalde door het klantverlies in het vierde kwartaal met drie procent. Dit ondanks dat de omzet door prijsverhoging van abonnementen omhoog ging. De omzet per klant per maand – de zogenaamde ARPU – steeg in 2019 met €2,- naar €48,-.