KPN: minder internet en maandelijkse klantbesteding lager
KPN verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 8.000 internetabonnementen minder. Omdat internet nodig is om bij KPN via het tv-product Interactieve TV naar tv- en videocontent te kijken, had dit ook invloed op het aantal tv-klanten van het telecombedrijf. Naast de mindere verkoop van Interactieve TV-abonnementen blijft het aantal Digitenne-abonnees ook nog steeds dalen. Digitenne gaat steeds dichter naar de grens van 100.000 abonnees. In het eerste kwartaal van 2021 zegden 4.000 Nederlanders het Digitenne-abonnement op waardoor het totaalaantal abonnees nog slechts op 108.000 uitkomt. In de hoogtijdagen van Digitenne lag dit aantal ongeveer tien keer hoger.
Glasvezel
Het aantal internetabonnementen dat gekoppeld aan glasvezel door KPN werd verkocht, steeg met 47.000. Daar staat dan wel een daling van 55.000 internetabonnementen gekoppeld aan koper tegenover. In de eerste drie maanden van 2021 sloot KPN NetwerkNL 106.000 woningen op het glasvezelnetwerk aan. Gemiddeld wordt 54 procent van de glasvezelaansluitingen actief gebruikt voor het leveren van vaste diensten. In het eerste kwartaal werden 77.000 glasvezelaansluitingen geactiveerd. Hiervan werden dus 47.000 aansluitingen gebruikt voor het leveren van diensten door KPN. De overige 30.000 door serviceproviders die via het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL diensten aanbieden. Dit zorgt voor meer wholesale omzet voor het telecombedrijf.
ARPU
In een financiële wereld waarin de maandelijkse besteding per klant – de zogenaamde ARPU – een belangrijke rol speelt, is de dalende ARPU van KPN in het eerste kwartaal minder gunstig. Aan het eind van vorig jaar lag de gemiddelde maandelijkse besteding nog op 50 euro per abonnee. Dit is in het afgelopen kwartaal tot 48 euro gedaald.