Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN: minder winst, lichte stijging tv- en internetklanten

    De concurrentie op de Nederlandse markt voor vaste en mobiele diensten kost KPN veel geld. Door concurrentie zijn investeringen in onder meer nieuwe glasvezelnetwerken en een mobiel 5G-netwerk nodig.
    Jarco Kriek
    26 april 2019
    comments 1
    KPN: minder winst, lichte stijging tv- en internetklanten
    Foto ANP

    Om deze investeringen deels te financieren, zet KPN de komende jaren vooral in op kostenbesparing. Maar ook het verhogen van abonnementsprijzen moet investeringen in de netwerken bekostigen. Zo kondigde KPN onlangs een prijsverhoging aan van abonnementen voor Internet en TV via de vaste netwerken. Deze abonnementen gaan op 1 juni van €1,- tot €4,- in prijs omhoog.

     

    Meer tv en internet

    Het aantal tv-klanten bij KPN steeg in de eerste drie maanden van dit jaar met 1.000 naar 2,374 miljoen. Dit werd veroorzaakt van een stijging van 16.000 klanten die het tv-product Interactieve TV kochten. Hier staat een daling van 15.000 Digitenne-klanten tegenover. Het aantal klanten dat bij KPN een vast internetabonnement kocht, steeg eveneens met 1.000. KPN verkocht in het eerste kwartaal wel veel meer KPN Compleet-abonnementen waarbij vaste en mobiele diensten in een abonnementsvorm worden gecombineerd. Ondanks deze positieve resultaten daalde de winst van KPN wel met maar liefst tien procent naar 89 miljoen euro.

     

    Klanttevredenheid

    Het is opvallend dat KPN in de uitleg over de kwartaalcijfers klanttevredenheid als belangrijke pijler naar voren schuift. Juist de tevredenheid onder klanten staat op dit moment om meerdere redenen bij een deel van hen ter discussie. Zo heeft KPN tienduizenden mokkende klanten van dochterbedrijf XS4All die niet gecharmeerd zijn van het idee om XS4All op te heffen en onder de merknaam van KPN onder te brengen.

     

    FOX Benelux

    Ook is er veel geklaag over de aankondiging van KPN om de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV van zendergroep FOX Benelux uit het aanbod van Interactieve TV en Digitenne te verwijderen. De onderhandelingen zitten in een impasse vanwege de inkoopprijs van de zenders. Naar verluidt wil KPN minder geld betalen voor het doorgeven van de zenders. Deze strategie is dan weer goed te herleiden naar het streven van KPN om investeringen in nieuwe netwerken deels door kostenbesparing te betalen.

    KPNkwartaalcijferstvtelevisieinternetabonnementenInteractieve TVDigitenneglasvezel5Gklanttevredenheidkostenbesparingprijsverhogingwinstwinstdaling

    Reacties