1. Nieuws

    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
    Jarco Kriek
    2 juni 2013
    comments 0
    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
    Foto: ANP

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.

    In een week waarin in het Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn, doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders komen.

    KPN tweede speler op Nederlandse tv-markt

    KPN is onder Ziggo met een marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die overbodig worden bevonden.

    KPN monitort kijkgedrag via decoder

    Naast feedback die KPN van de consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.

    KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Luik-Bastenaken-Luik

    Wielrennen: Luik-Bastenaken-Luik
    Eurosport 1 om 14:00 uur
    Wat hadden we graag titelverdediger Wout Poels ­gebombardeerd tot favoriet. Een sleutelbeenbreuk in Parijs-Nice gooide roet in het eten. Philippe Gilbert is als een van de weinige Waalse toprenners ­kanshebber in de Ardennen. Vorig jaar won hij ­Vlaanderens ­Mooiste, nu wil hij weer koning van ­Wallonië zijn.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN TRUTH OR DARE

      Een onschuldig spelletje Truth or Dare krijgt een dodelijke afloop wanneer de deelnemers op mysterieuze wijze gestraft worden. Lucy Hale (Pretty Little Liars) en Tyler Posey (Teen Wolf) spelen de hoofdrollen. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes voor deze thriller weggeven.

    TV-TIP KNVB Beker Finale

    KNVB Beker Finale
    Veronica om 17:30 uur
    Robin van Persie laat flitsen zien van de ­klasse die alleen een topspeler heeft. Maar een hele wedstrijd voor Feyenoord spelen? Dat is nog niet veel ­gebeurd. De spits wordt klaargestoomd om zijn klasse te tonen in de bekerfinale tegen het niet te onder­schatten AZ, misschien wel de makkelijkst combinerende ploeg van Nederland.