KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
Foto: ANP
KPN vindt consumenteninvloed
belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten
Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
In een week waarin in het
Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn,
doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de
Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met
staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde
wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van
consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de
kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote
tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig
tv-zenders komen.
KPN tweede speler op Nederlandse
tv-markt
KPN is onder Ziggo met een
marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van
haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over
aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens
Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek
is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar
de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die
overbodig worden bevonden.
KPN monitort kijkgedrag via
decoder
Naast feedback die KPN van de
consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het
onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het
tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag
en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt
bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze
inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al
deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.
KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare