1. Nieuws

    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
    Jarco Kriek
    2 juni 2013
    comments 0
    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
    Foto: ANP

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.

    In een week waarin in het Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn, doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders komen.

    KPN tweede speler op Nederlandse tv-markt

    KPN is onder Ziggo met een marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die overbodig worden bevonden.

    KPN monitort kijkgedrag via decoder

    Naast feedback die KPN van de consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.

    KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare

    Reacties

  1. TV-TIP Fun with Dick and Jane

    Fun with Dick and Jane
    RTL 4 om 07:15 uur
    Het leuke aan Fun with Dick and Jane is dat het gewoon een Jim Carrey-film is, compleet met gekke bekken en een goed hart. Maar het is ook een satire, waardoor de film een fijn ruw randje krijgt en niet glad wordt. Carrey maakte als een raket carrière bij een bedrijf waar de ratten aan de top - met een lekker verachtelijke Baldwin als baas - hebben zitten graaien. De brave Carrey en Leoni verkopen eerst al hun spullen en gaan dan het criminele pad op.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Amanda to the Rescue

    Amanda to the Rescue
    TLC om 18:30 uur
    Het fikte behoorlijk vorig jaar in Californië. De natuurbranden kostten verzekeringsmaat- schappijen ruim 11 miljard dollar en aan 86 mensen hun leven. Gelukkig werd er ook een hoop gered, zoals dieren. Amanda Giese redt drie honden, waaronder een hoogzwangere chihuahua.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)