KPN nadert marktleider Ziggo op alle fronten
Door de overname van Youfone en het aanhoudend klantverlies bij kabelbedrijf Ziggo nadert KPN niet alleen met vast internet VodafoneZiggo als marktleider. Inherent aan het verliezen van vaste internetklanten is het verlies van marktaandeel van de zogenaamde FMC-markt. Een FMC-klant combineert bij dezelfde provider de vaste diensten internet – eventueel aangevuld met tv – met een mobiele dienst. In het geval van VodafoneZiggo is dat dus een combinatie van een vast Ziggo-abonnement met een mobiel Vodafone-abonnement,
Dichterbij
Uit onderzoek op basis van de financiële cijfers over het tweede kwartaal heeft Telecompaper berekend dat op ongeveer 55 procent van de Nederlandse adressen bij dezelfde provider een vast en een mobiel abonnement wordt afgenomen. Als wordt gekeken naar de zogenaamde multiplay-markt – een of meer diensten via een vast netwerk – dan is te zien dat KPN ook hier VodafoneZiggo (Ziggo) nadert. Het verschil tussen beide bedrijven is geslonken tot rond de 6 procent in het voordeel van VodafoneZiggo, dat volgens Telecompaper een marktaandeel van 42 procent aan het einde van het tweede kwartaal had.