1. Nieuws

    KPN niet blij met gesloten kabelnetwerken UPC en Ziggo

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de marktanalyse voor de vaste markt bekendgemaakt. KPN is niet blij met het voornemen om Nederlandse kabelnetten gesloten te houden.
    Jarco Kriek
    31 oktober 2014
    comments 10
    KPN niet blij met gesloten kabelnetwerken UPC en Ziggo
    Foto: ANP

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de marktanalyse voor de vaste markt bekendgemaakt. KPN is niet blij met het voornemen om Nederlandse kabelnetten gesloten te houden.

    KPN liet op voorhand al weten ervan uit te gaan dat er regulering voor Nederlandse kabelnetten zou komen nu de Europese Commissie goedkeuring voor de overname van Ziggo door Liberty Global – het moederbedrijf van UPC Nederland – had gegeven. Hierdoor heeft het Britse bedrijf meer dan tachtig procent van de Nederlandse kabelmarkt in bezit. Mocht de ACM regulering van de kabelmarkt niet zien zitten, verwachtte KPN dat de regulering op haar koper- en glasvezelnetwerken stopgezet zou worden.

    Kabel niet open

    De ACM besloot echter om technische reden de kabelnetwerken van UPC en Ziggo niet voor concurrenten verplicht open te stellen. "Volgens de Europese Commissie moet ACM daarbij kijken naar die manier van toegang op het telecomnetwerk die tot de beste vorm van concurrentie leidt. De beste manier om dat te bereiken, is toegang tot de huisaansluiting via het netwerk van KPN. De coaxkabel biedt technisch niet dezelfde mogelijkheid als de koper- of glasvezellijn van KPN om andere telecomaanbieders toegang te geven. Omdat UPC/Ziggo deze vorm van toegang niet kan bieden, draagt een open kabel niet effectief bij aan de beste vorm van concurrentie", aldus de onderbouwing van de ACM.

    Onterecht

    KPN laat in een reactie aan Totaal TV weten dat men het besluit van de ACM onterecht vindt: "Uitgangspunt voor KPN is dat met de aankoop van Ziggo door Liberty Global er twee landelijke breedband aanbieders zijn met een eigen netwerk, waarbij KPN een breedband marktaandeel heeft van circa 40% tegen het marktaandeel van Ziggo van circa 44%. Op het aanbieden van televisie heeft KPN een marktaandeel van circa 26% en het nieuwe Ziggo een marktaandeel van circa 55%. Als KPN in de consumentenmarkt aan verplichtingen en regels moet voldoen die niet gelden voor Ziggo, vindt KPN dat onterecht." Het gaat om een voorlopig besluit. ACM zal nog consultatierondes houden met relevante partijen, voordat de toezichthouder in het voorjaar van 2015 een definitief marktanalysebesluit presenteert.

    ACMAutoriteit Consument & MarktkabelglasvezelLiberty GlobalZiggoUPCKPNReggefiberReggeborghconcurrentievaste markttvtelevisieinternettelefoonEuropese Commissieovername

    Reacties

  1. TV-TIP Dagelijkse zomerkost

    Dagelijkse zomerkost
    Een om 19:40 uur
    Terwijl heel België aan de buis gekluisterd zat voor het WK Voetbal in Rusland, trok Jeroen Meus naar Spanje voor zijn culinaire programma. Vijf weken lang paella, chorizo en gehaktballetjes. We krijgen al goesting bij de gedachte. Ken je trouwens het Spaanse woord voor Vlaams? Niet? Flamenco!

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De slimste mens

    De slimste mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Je hoeft niet in het hoogbegaafdenklasje te hebben gezeten om De Slimste Mens te winnen. Een flinke snuif algemene kennis met een dosis strategisch inzicht kan je zomaar in de finale doen belanden. In deze eerste aflevering van deze zomereditie gaan Cas Jansen, Lonneke Dort en Jan Blokhuijsen de strijd met elkaar aan.