KPN: ‘nog enkele weken trage decoder Interactieve TV’
Het is de klantenservice van XS4All die een termijn van medio januari nu officieel op de eigen storingspagina richting klanten communiceert. Al eerder waren er geluiden van klagende KPN-klanten dat de klantenservice had toegezegd dat nieuwe firmware voor de bruikleendecoders van Interactieve TV uiterlijk 19 januari uitgebracht wordt. KPN- en XS4All-klanten die de decoder modellen Arcadyan HMB2260 en Arris VIP2952 gebruiken, klagen al maanden over een traag functionerende decoder nadat KPN in de decoder de nieuwe firmware met het nieuwe menu heeft geplaatst. Met name wordt geklaagd over de lange wachttijd voordat de tv-gids met bijbehorende programma-informatie in beeld verschijnt.
Van kwaad tot erger
KPN probeerde de grootste problemen op 10 december met het uitbrengen van nieuwe firmware op te lossen. Dit draaide uit op een mislukking. De traagheid van de betrokken decodermodellen werd wel deels opgelost, echter het achterliggende netwerk werd dusdanig instabiel dat Interactieve TV twee keer binnen 24 uur met een grootschalige landelijke storing te kampen kreeg. KPN besloot de firmware terug te draaien en de oude versie in de decoders terug te zetten. Het gevolg van deze actie was dat nog meer bruikleendecoders trager werden. Ook andere modellen bruikleendecoders die voorheen zonder noemenswaardige problemen functioneerden kregen met de ‘schildpaddenziekte’ te maken.
Hoofdpijndossier KPN
KPN had groot ingezet op het nieuwe menu van Interactieve TV. Het telecombedrijf wilde hiermee vooral grafisch op gelijk niveau met de bruikleendecoders van concurrenten Ziggo en T-Mobile komen. Inmiddels is het nieuwe menu een hoofdpijndossier voor KPN geworden. Klanten zijn ontevreden over de werking van het nieuwe menu en dreigen over te stappen naar een concurrerende aanbieder van de vaste diensten tv en internet. Teruggaan naar de oude – goed functionerende – menustructuur lijkt een gepasseerd station omdat KPN het hiervoor benodigde achterliggende servernetwerk aan het uitfaseren is. Het omruilen van trage decoders naar de goedwerkende 4K Ultra HD-decoder Arris VIP5202 is voor alle klanten niet mogelijk. KPN zou in dat geval miljoenen bruikleendecoders bij klanten moeten omruilen. Los van het feit dat dit ettelijke tientallen miljoen euro’s kost, is een dergelijke hoeveelheid bruikleendecoders van het model Arris VIP5202 niet voorhanden. Ook is het – zeker nu in de coronacrisis – vrijwel onmogelijk om honderdduizenden nieuwe decoders op stel en sprong aangeleverd te krijgen.
Totaal TV publiceerde in de afgelopen meerdere artikelen over de problemen bij KPN Interactieve TV. Deze vindt u hier