KPN onder druk Ziggo en T-Mobile na schrappen dochtermerken

KPN maakte in mei een aanvang met de zogenaamde éénmerkstrategie. Als eerste werd dochtermerk Telfort onder de eigen merknaam KPN ondergebracht. Dit heeft gezorgd voor een verlies van tienduizenden verkochte abonnementen. Het verlies is volgens onderzoek van Telecompaper dusdanig dat het marktleiderschap van KPN op de mobiele markt onder druk komt te staan. KPN is van oudsher onbetwiste marktleider bij deze dienstverlening. Maar concurrenten VodafoneZiggo en T-Mobile komen met rasse schreden dichterbij en slokken marktaandeel van KPN op. Vooral T-Mobile is na het inlijven van Tele2 in dit marktsegment een geduchte opponent van KPN.
Ziggo
Maar ook op de markt van vaste diensten staat het marktaandeel van KPN onder druk. Ook hierbij geldt challenger T-Mobile als grootste kwelgeest van KPN. Maar opvallend genoeg verliest KPN ook klanten aan Ziggo. Dit is tegenstelling tot de afgelopen jaren toen het kabelbedrijf kwartaal na kwartaal klanten naar KPN zag overstappen.
XS4All
En de gifbeker lijkt voor KPN nog niet leeg als wordt vastgehouden aan de éénmerkstrategie. KPN wil namelijk volgend jaar ook XS4All onder de merknaam KPN onderbrengen. Dit voornemen zorgt nu al voor grote onrust onder XS4All-klanten. Tienduizenden abonnees dreigen naar een andere aanbieder over te stappen als KPN aan het voornemen blijft vasthouden.