KPN onderbouwt prijsverhoging Ziggo Sport Totaal
De situatie bij de doorgifte van Ziggo Sport Totaal is anders dan bij ESPN, waar providers voor alle klanten een maandelijkse afdracht moeten doen. Providers als KPN, Odido en Delta kopen voor een klant die naar Ziggo Sport Totaal wil kijken dit abonnement in bij Ziggo, en verkopen het daarna door aan de klant. De abonnementsprijs kan de betreffende provider zelf bepalen. In vrijwel alle gevallen is de consumentenprijs van een Ziggo Sport Totaal abonnement bij providers opgebouwd door de inkoopprijs, verhoogd met een winstmarge. Hiermee dekt de provider onder meer de distributiekosten voor de lineaire zenders van Ziggo Sport Totaal.
Reden prijsverhoging
Dat KPN als eerste provider heeft aangekondigd de prijs van het Ziggo Sport Totaal abonnement te verhogen, heeft volgens woordvoerder Gerd de Smyter een duidelijke reden. “Ziggo berekent helaas hogere kosten voor het doorgeven van het voetbal. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om het Ziggo Sport Totaal abonnement straks te verhogen naar €16,99 per maand.” Met straks bedoelt de KPN-woordvoerder 12 september. Ziggo onderhandelt met alle providers afzonderlijk over de distributieovereenkomst voor Ziggo Sport Totaal. Dit betekent dat niet alle overeenkomsten op hetzelfde tijdstip worden verlengd of gewijzigd. De prijsverhoging van KPN wil dus niet zeggen dat andere providers op korte termijn gaan aankondigen dat ook zij de prijs van het Ziggo Sport Totaal abonnement aanpassen. Het geeft wel een indicatie dat op enig tijdstip een prijsaanpassing aanstaande is. Odido en Delta Fiber hebben tot op heden nog geen antwoord gegeven op vragen over een eventuele prijsverhoging van het Ziggo Sport Totaal abonnement.