KPN slaat opnieuw slag met glasvezel

In de verkoop van mobiele abonnementen is een sterke groei zichtbaar. De mobiele diensten worden dit jaar verder verbeterd door de verdere technische uitbreiding van het 5G-netwerk. Hierdoor komt de weg voor KPN vrij om een soortgelijke dienst als Odido's Klik&Klaar te gaan aanbieden. Dit heeft weer positieve gevolgen voor de hoogte van de investeringen in vaste glasvezelnetwerken.
Einde in zicht
Ook op de vaste markt gaat het goed met KPN. KPN verwacht het traject van de aanleg van glasvezel in 2027 te hebben afgerond. Dan moet minimaal 80 procent van de adressen in Nederland een toegangspunt hebben tot een glasvezelnetwerk van KPN of Glaspoort (een joint venture van KPN en pensioenfonds ABP). Aan het einde van 2024 had 63 procent van de adressen een dergelijk toegangspunt. De adressen die KPN niet met eigen glasvezel gaat bedienen, kunnen via vaste 5G-netwerken of via glasvezel van andere exploitanten worden bediend. Na het afronden van de uitrol van glasvezel breken overigens financieel rooskleurige tijden aan, omdat er minder geld nodig is voor investeringen. Dat kan de winst, die over het hele jaar 2024 850 miljoen euro bedroeg, nog verder opstuwen. Dit maakt KPN interessant voor aandeelhouders.
Glasvezel
KPN zag in het vierde kwartaal van 2024 het aantal internetabonnementen met 10.000 stijgen. In een dynamische markt met veel consumenten die aan providerhoppen doen en de sterke concurrentie met hoge welkomstkortingen is dit een goed resultaat. Overigens bieden niet alleen concurrenten als Ziggo, Odido en Delta, maar ook KPN zelf dergelijke kortingen aan. Bij de stijging van het aantal internetabonnementen speelt de beschikbaarheid van glasvezel in meer woningen een belangrijke rol. Vooral Ziggo heeft te lijden onder de concurrentiedruk van providers via glasvezel.