KPN tv en internet minder in trek bij consumenten

Het verlies op de consumentenmarkt wordt gecompenseerd door groei bij de bedrijfsonderdelen business en wholesale. Onder de streep realiseert KPN hierdoor een omzetgroei van 1,4 procent tot 1,314 miljard euro. Hierdoor verwacht KPN over het jaar 2022 een bedrijfsresultaat van ruim 2,4 miljard euro met een vrije kasstroom van 850 miljoen euro te behalen. In beide gevallen is dit hoger dan het telecombedrijf had verwacht. Dit betekent dat het over de gehele linie goed met KPN gaat.
Internet
Minder goed doet KPN het op de consumentenmarkt. In het tweede kwartaal verloor het telecombedrijf 10.000 internetklanten (gecorrigeerd verlies 3.000). Het telecombedrijf geeft in de kwartaalcijfers geen inzage meer in het aantal verkochte tv-abonnementen. Dit geldt voor zowel Interactieve TV als Digitenne. Met het verlies van internetklanten – internet is noodzakelijk voor gebruik van Interactieve TV – en de veranderende mediaconsumptie waarbij traditionele tv-pakketten worden opgezegd, kan het niet anders dat KPN minder abonnementen voor Interactieve TV heeft verkocht. KPN levert internet en Interactieve TV in Nederland via de eigen koper- en glasvezelnetwerken.
Digitenne
Hoe het met het aantal verkochte Digitenne-abonnementen gaat, is moeilijker te bepalen. Het aantal klanten daalde al onder de 100.000 en lijkt daarmee de ondergrens bereikt te hebben. Daarnaast is Digitenne voor de eindgebruiker aantrekkelijker geworden doordat KPN sinds januari een losse CI+ module in bruikleen levert waardoor klanten de eigen 4K-televisie of eigen losse tv-decoder kunnen gebruiken voor het bekijken van het Digitenne-aanbod.