KPN update Arris VIP 5202 komt door Netflix: HDR blijft standaard aan
Een deel van de klanten die de nieuwe Arris VIP5202 4K Ultra HD-decoder gebruikt, klaagt steen en been over de beeldkwaliteit na de update. Voor hen is de beeldervaring verpest. Door de update staat de HDR-instelling automatisch aan. Deze is niet handmatig door de gebruiker van de decoder uit te zetten. De kans dat KPN de oude firmware in de bruikleendecoder teruggeplaatst – zoals klagende KPN-klanten willen – is nihil. Dit blijkt uit antwoorden op vragen die Totaal TV aan KPN over deze firmwareupdate heeft gesteld.
Eis Netflix
KPN-woordvoerder Renée Schnitzler over de firmwareupdate voor de Arris VIP5202: "Ja, het kan inderdaad voorkomen dat na de software update kleuren anders worden weergegeven dan gebruikers gewend zijn. De nieuwe 4k UHD tv-ontvanger type VIP5202 van KPN ondersteunt Ultra HD met HDR. In de release van februari is HDR standaard ingesteld. Dit is een vereiste vanuit Netflix om de Netflix app te blijven bieden op deze ontvanger, en is in wezen ook de juiste oplossing om HDR toekomstvast te gebruiken op een moderne televisie die HDR ondersteunt."
Instellingen televisie
Volgens Schnitzler kunnen klanten die slechter beeld ervaren dit zelf oplossen. "Omdat de mogelijkheden van HDR op deze moderne televisies nog niet eerder zo uitgebreid benut zijn, kan het zijn dat instellingen op de tv zelf niet optimaal zijn voor de juiste weergave. Daarvoor moet de klant dit eenmalig goed instellen, om vanaf dat moment de mogelijkheden van zijn nieuwe televisie volledig te benutten. Wij gaan klanten daar nog uitgebreider over informeren." Over het aantal klachten die KPN heeft ontvangen, is de KPN-woordvoerder ook duidelijk: "Overigens zijn er geen aanwijzingen dat het call aanbod op de helpdesk verhoogd is hierdoor."