KPN verdient meer door trouwe klanten

Het aantal klanten van bedrijven op de markt van vaste en mobile diensten is al enige tijd niet meer het belangrijkste. Dit fluctueert omdat veel Nederlanders door de komst van triple- en quad play-abonnementen zich geheel aan één aanbieder binden. Werden deze diensten voorheen afzonderlijk bij verschillende aanbieders afgenomen, wordt dit nu vaker bij één bedrijf gedaan. Hierdoor is de groei van nieuwe klanten verminderd of verliest een bedrijf zelfs klanten. Dat wil dan niet zeggen dat de verdiensten dalen. Trouwe klanten die meerdere – en vaak ook duurdere – abonnementen afnemen, zorgen namelijk voor meer verdiensten.
Meer concurrentie VodafoneZiggo
KPN deed er bij de onderbouwing van de jaarcijfers alles aan om te overtuigen dat het telecombedrijf goed heeft gepresteerd. Toch moet financieel topman De Jager erkennen dat de groei in 2016 minder groot was dan het jaar daarvoor. Op de beurs zorgde het financiële resultaat niet tot vreugde. Het aandeel KPN heeft het hierdoor moeilijk. KPN moet daarnaast in 2017 rekening houden met een nog fellere concurrentiestrijd nu Ziggo en Vodafone de krachten in het bedrijf VodafoneZiggo gebundeld hebben. Hierdoor wordt dit bedrijf – net als KPN – een volwaardige quad play-speler in Nederland met een eigen vast en mobiele netwerk.
KPN heeft trouwe klanten
KPN heeft bij de concurrentiestrijd wel het voordeel dat het een trouwe en tevreden klantengroep heeft. De klanttevredenheid is stabiel en krijgt een veel hoger cijfer dan concurrent VodafoneZiggo. Toch wordt 2017 een belangrijk jaar voor KPN. De verwachting is dat VodafoneZiggo met nieuwe en sterk concurrerende triple- en quad play-abonnementsvormen op de markt komt. Daarbij heeft VodafoneZiggo in Liberty Global en Vodafone twee kapitaalkrachtige en internationaal opererende eigenaren diie in een concurrentiestrijd voor een lange adem kunnen zorgen.