KPN verhoogt prijs tv en internet voor veel klanten niet
Een prijsstijging is nooit leuk. Maar in deze tijd waarin niet alleen energie en boodschappen duurder worden, stijgen voor werkgevers naast energie en inkoopkosten bijvoorbeeld ook de loonkosten. Het is daarom niet onbegrijpelijk dat niet alleen KPN maar ook Ziggo op 1 juli de prijs van abonnementen voor tv en internet verhogen.
Uitzondering
Bij KPN bedraagt de prijsstijging afhankelijk van het abonnement tussen €2,70 en €4,00 per maand. Maar er zijn ook veel KPN-klanten die vanaf 1 juli geen eurocent meer voor deze diensten gaan betalen. Hoeveel klanten dit zijn, is niet duidelijk omdat het telecombedrijf hierover geen uitspraken doet. Maar het is niet ondenkbaar dat het om honderdduizenden klanten gaat.
TV+
KPN-klanten die zijn overgestapt van een internetabonnement met als toevoeging Interactieve TV naar een het nieuwe abonnement internet met TV+, blijven na 1 juli hetzelfde abonnementsbedrag betalen. KPN begon op 23 januari met de verkoop van TV+ abonnementen aan nieuwe klanten. Bestaande klanten kunnen naar het nieuwe abonnement overstappen. Zij ontvangen dan de nieuwe TV+ decoder en moeten hun oude decoder inleveren. Ook bestaande klanten die naar de TV+ abonnementsvorm overgestapt zijn, ontvangen na 1 juli geen hogere factuur.
Verlengd abonnement
Ook voor bestaande klanten die het abonnement na 1 april met een contractvaste periode van een overeengekomen termijn hebben verlengd, geldt de aankomende inflatiecorrectie vanaf 1 juli niet. Ook deze klanten ontvangen bij de factuur die in juni in de mail of op de deurmat ligt geen melding dat het eerstvolgende factuurbedrag voor de vastgestelde tarieven hoger is.
Acties
Verder krijgen klanten die de afgelopen maanden gebruik hebben gemaakt van een actie met tijdelijk goedkopere maandbedragen een uitzonderingspositie bij de komende inflatiecorrectie. KPN heeft bijvoorbeeld acties waarbij een abonnement met tv en internet voor drie, zes, negen of twaalf maanden voor een vast goedkoper bedrag – meestal 35 euro – wordt aangeboden. Tot en met het einde van de actieperiode blijft dit vaste afgesproken bedrag na 1 juli eveneens gelijk.
Later
Voor klanten die nu worden uitgezonderd van de prijsverhoging betekent dit overigens niet dat er later in het jaar geen prijsverhoging kan plaatsvinden. KPN benoemt in de nieuwe algemene voorwaarden wel dat de inflatiecorrectie jaarlijks op 1 juli kan worden doorberekend aan klanten zonder de mogelijkheid het abonnement om deze reden – mits gelijk of onder door CBS vastgestelde inflatie – op te zeggen. Het telecombedrijf mag echter wel op elk ander moment de abonnementsprijzen verhogen. Als dit gebeurt, hebben betrokken klanten wel in alle gevallen de mogelijkheid om hun abonnement kosteloos op te zeggen. Er bestaat dus altijd de mogelijkheid dat KPN later dit jaar de prijs van abonnementen voor alle abonnees gelijk maakt.