KPN verhoogt prijs tv en internet voorlopig niet

Wat de reden voor de veranderende strategie om de prijzen van abonnementen voor vaste diensten niet te verhogen is, wil het telecombedrijf op dit moment nog niets kwijt. Onduidelijk is of KPN op een later moment dit jaar alsnog een prijsverhoging doorvoert. De kans daarop is reëel. KPN investeert honderden miljoen euro’s in de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Tevens wordt de techniek op reeds operationele netwerken voortdurend vernieuwd en verbeterd. Mogelijk dat de huidige coronacrisis KPN ertoe gebracht de prijsverhoging enige tijd uit te stellen.
Inflatiecorrectie
Aanbieders van vaste diensten verhogen elk jaar de abonnementsprijzen in ieder geval met de vastgestelde prijsinflatiecorrectie. Zelfs T-Mobile die aan klanten heeft beloofd de komende jaren abonnementsprijzen van vaste diensten niet te verhogen, rekent de prijsinflatiecorrectie aan klanten door. Het is afwachten hoe concurrent Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – reageert op het voorlopig uitblijven van een prijsverhoging bij KPN. Ziggo voert de jaarlijkse prijsverhoging normaal op 1 juli door.
Informeren klanten
Dienstenaanbieders moeten volgens wetgeving een prijsverhoging minimaal een maand van tevoren aan klanten melden. In deze periode moet de dienstenaanbieder klanten de mogelijkheid geven om direct – ook in de contractvaste periode – het abonnement kosteloos op te zeggen. KPN informeerde klanten op 2 april 2019 betreffende de prijsverhoging van dat jaar op 1 juni 2019.