KPN verkoopt meer internet door groei glasvezel en nadert Ziggo

De snellere uitrol van glasvezel is een schot in de roos voor KPN. De aanbieder rolt glasvezel deels samen uit met pensioenfonds ABP, waarmee het de joint venture Glaspoort vormt. De combinatie van het eigen bedrijfsonderdeel NetwerkNL en Glaspoort heeft inmiddels een glasvezelaansluiting in 60 procent van de Nederlandse huishoudens gerealiseerd. Dit komt overeen met 5,2 miljoen aansluitingen.
Aanwas
KPN maakt geen cijfers openbaar van het aantal verkochte tv-abonnementen via vaste netwerken. Het aantal internetabonnementen steeg in het tweede kwartaal met 59.000. Dit is echter een vertekend beeld. Bij dit aantal zitten namelijk ook 56.000 abonnementen die na de overname van Youfone door KPN bij het totaal zijn gevoegd. De feitelijke groei komt dus uit op 3.000 internetabonnementen. Ook KPN Wholesale zit door de groei van het aantal glasvezelaansluitingen in de lift. Serviceproviders als Odido, Online.nl en Freedom Internet kunnen via KPN Wholesale diensten aanbieden op de glasvezelnetwerken van NetwerkNL en Glaspoort. Het opnieuw gestegen aantal actieve gebruikte glasvezelaansluitingen lijkt een slecht voorteken te zijn voor het bedrijfsresultaat van Ziggo over het tweede kwartaal. VodafoneZiggo maakt dit bedrijfsresultaat binnenkort bekend.
Klanttevredenheid
Belangrijk voor KPN is dat de gemeten NPS-score op +17 uitkomt. Dit betekent dat de klantvriendelijkheid door de klanten goed wordt beoordeeld. Deze score betekent dat een groot deel van de klanten aan bijvoorbeeld familie, vrienden en kennissen KPN aanbeveelt voor het leveren van mobiele en vaste diensten. Deze vorm van gratis reclame is belangrijk voor providers.