KPN verliest meer tv-klanten dan Ziggo

Uit het vergelijk van Telecompaper blijkt dat KPN een van de slechtste kwartalen van de afgelopen jaren op het gebied van verkochte tv-abonnementen heeft gerealiseerd. Daar staat tegenover dat het verlies van tv-klanten bij Ziggo nog nooit zo beperkt is geweest sinds de fusie van de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC in 2014. Dit is een uitstekende prestatie van Ziggo gezien het feit dat de tv-markt in Nederland krimpt omdat vooral jongeren traditionele tv-abonnementen opzeggen en met online abonnementen naar tv- en videocontent kijken.
KPN
Telecompaper wijt het forse verlies van tv-klanten bij KPN daarnaast ook aan de éénmerkstrategie die dit jaar is ingevoerd. Hierdoor is als eerste het dochtermerk Telfort onder het eigen merk KPN ondergebracht. KPN wil dit op een later moment ook met de merknaam XS4All doen. Verder heeft KPN in het tweede kwartaal de prijs van abonnementen verhoogd waarbij tv en internet geleverd wordt. Dit zorgde voor een terugval van 7.000 verkochte abonnementen voor Interactieve TV. Tel hierbij de 14.000 minder verkochte abonnementen van Digitenne op en het kwartaalverval van tv-abonnementen komt op 21.000 uit.
Ziggo
Bij Ziggo is de situatie anders. Dit wil echter niet zeggen dat bij het kabelbedrijf meer tv-klanten in de boeken zijn geschreven. In het tweede kwartaal was het verlies van tv-klanten met 1.300 echter zeer beperkt. Dit is het kleinste verlies van tv-klanten sinds 2014. Gezien het aantal minder verkochte tv-abonnementen in Nederland in het tweede kwartaal zijn de door moederbedrijf VodafoneZiggo gepresenteerde cijfers voor kabelbedrijf Ziggo dan ook uiterst goed te noemen.