1. Nieuws

    KPN verliest tv- en internetklanten

    Na vele jaren van abonneestijging op de Nederlandse vaste markt moet KPN de eerste teleurstellingen incasseren. Het telecombedrijf zag het aantal tv- en internetabonnementen zelfs dalen.
    Jarco Kriek
    26 april 2018
    comments 3
    KPN verliest tv- en internetklanten
    Foto ANP

    En juist de daling van internetabonnementen komt als gevoelig klap voor KPN. Uit het financieel overzicht van het eerste kwartaal van 2018 blijkt dat het aantal internetabonnementen met 8.000 is gedaald. Internet is nu juist de voor aanbieders belangrijkste dienst die op dit moment aan klanten worden aangeboden. Zeker nu meer Nederlanders overwegen traditioneel lineair tv-kijken in de ban te doen en naar online tv- en videoconsumptie overstappen. Daarnaast wordt juist een belangrijk deel van de winst bij levering van diensten via vaste netwerken met de verkoop van internetabonnementen gerealiseerd.

     

    Interactieve TV

    Maar ook het aantal tv-abonnementen liep terug. Het verlies in het eerste kwartaal bedroeg 5000 abonnementen. Het aantal verkochte abonnementen van het belangrijkste tv-product Interactieve TV steeg weliswaar met 10.000. Daar staat wel een daling van de andere tv-producten van KPN – hoofdzakelijk Digitenne – van 15.000 tegenover. Het aantal verkochte tv-abonnementen daalde hierdoor effectief met 5.000 naar 2.374 miljoen. Het is voor het eerst in meer dan vijf jaar dat KPN het aantal tv-abonnementen ziet dalen. Het is ook de eerste harde indicatie dat de vrije val waarin Ziggo na de fusie met UPC was beland ten einde is gekomen. VodafoneZiggo – waarvan Ziggo nu onderdeel is – maakt binnenkort de kwartaalcijfers bekend.

     

    Meer winst

    Positief voor KPN is dat het telecombedrijf in het eerste kwartaal met een lagere omzet juist meer winst wist te genereren. Door een sterke concurrentie op de mobiele en vaste markt staat de omzet onder druk. Uit de kwartaalcijfers blijkt verder dat abonnees van het telecombedrijf maandelijks meer aan abonnementen uitgeven. Dit komt onder meer door het blijvende succes van het quad play-abonnement KPN Compleet, waarbij vaste en mobiele diensten in één abonnementsvorm gecombineerd worden.

    KPNtvtelevisieInteractieve TVDigitenneinternetonlineglasvezelkoperdraadabonneesklantverliesabonnementenKPN Compleetquad playvastmobielkwartaalcijfersZiggoVodafoneZiggoconcurrentie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN FIVE FEET APART

      Hoe zou liefde voelen als je elkaar niet zou mogen aanraken? Five Feet Apart vertelt het verhaal van Stella en Will, twee jongeren die weigeren om toe te geven aan de hindernissen die hen scheiden. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze romantische dramafilm weggeven.

    TV-TIP Tennis

    Tennis
    Eurosport 1 om 10:55 uur
    Na een fantastische voorbereiding treedt Kiki Bertens vandaag aan op de heilige gravel van Parijs. Ze sneuvelde vorig jaar in de derde ronde, maar is nu vastbesloten om te profiteren van haar ijzersterke vorm.

    TV-TIP Formule 1 Race

    Formule 1 Race
    Ziggo Sport om 14:00 uur
    Mercedes steevast op 1 én 2, het begint ons kort door de bocht een beetje de keel uit te hangen. Max denkt dat de hegemonie niet snel te doorbreken is. Ook op het stratencircuit in Monaco niet? Waar Red Bull eerder wist te scoren? Max: “Ik verwacht dat we niet zo sterk zijn als vorig jaar.”

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)