1. Nieuws

    KPN verliest tv- en internetklanten

    Na vele jaren van abonneestijging op de Nederlandse vaste markt moet KPN de eerste teleurstellingen incasseren. Het telecombedrijf zag het aantal tv- en internetabonnementen zelfs dalen.
    Jarco Kriek
    26 april 2018
    comments 3
    KPN verliest tv- en internetklanten
    Foto ANP

    En juist de daling van internetabonnementen komt als gevoelig klap voor KPN. Uit het financieel overzicht van het eerste kwartaal van 2018 blijkt dat het aantal internetabonnementen met 8.000 is gedaald. Internet is nu juist de voor aanbieders belangrijkste dienst die op dit moment aan klanten worden aangeboden. Zeker nu meer Nederlanders overwegen traditioneel lineair tv-kijken in de ban te doen en naar online tv- en videoconsumptie overstappen. Daarnaast wordt juist een belangrijk deel van de winst bij levering van diensten via vaste netwerken met de verkoop van internetabonnementen gerealiseerd.

     

    Interactieve TV

    Maar ook het aantal tv-abonnementen liep terug. Het verlies in het eerste kwartaal bedroeg 5000 abonnementen. Het aantal verkochte abonnementen van het belangrijkste tv-product Interactieve TV steeg weliswaar met 10.000. Daar staat wel een daling van de andere tv-producten van KPN – hoofdzakelijk Digitenne – van 15.000 tegenover. Het aantal verkochte tv-abonnementen daalde hierdoor effectief met 5.000 naar 2.374 miljoen. Het is voor het eerst in meer dan vijf jaar dat KPN het aantal tv-abonnementen ziet dalen. Het is ook de eerste harde indicatie dat de vrije val waarin Ziggo na de fusie met UPC was beland ten einde is gekomen. VodafoneZiggo – waarvan Ziggo nu onderdeel is – maakt binnenkort de kwartaalcijfers bekend.

     

    Meer winst

    Positief voor KPN is dat het telecombedrijf in het eerste kwartaal met een lagere omzet juist meer winst wist te genereren. Door een sterke concurrentie op de mobiele en vaste markt staat de omzet onder druk. Uit de kwartaalcijfers blijkt verder dat abonnees van het telecombedrijf maandelijks meer aan abonnementen uitgeven. Dit komt onder meer door het blijvende succes van het quad play-abonnement KPN Compleet, waarbij vaste en mobiele diensten in één abonnementsvorm gecombineerd worden.

    KPNtvtelevisieInteractieve TVDigitenneinternetonlineglasvezelkoperdraadabonneesklantverliesabonnementenKPN Compleetquad playvastmobielkwartaalcijfersZiggoVodafoneZiggoconcurrentie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Watchmen

      Win 5x Watchmen

      De wereld op zijn kop: superhelden en gemaskerde vigilantes worden niet langer als helden gezien. Ze zijn opgejaagd wild en worden vogelvrij verklaard. Watchmen wisselt sci-fi af met drama en kaart op een confronterende wijze actuele thema’s uit onze maatschappij aan. Totaal TV mag de dvd van deze superheldenserie vijf keer weggeven.

    TV-TIP Mounirs Marokko: Een smakelijk avontuur

    Mounirs Marokko: Een smakelijk avontuur
    24Kitchen om 09:30 uur
    Als kind reisde Mounir met zijn familie ieder jaar door Marokko. Nu hij volwassen is, reist hij langs dezelfde route, maar neemt hij de tijd om te genieten.

    TV-TIP Transformers: Age of Extinction

    Transformers: Age of Extinction
    Veronica om 20:00 uur
    Na de hevige strijd tussen de Autobots en de Decepticons waarbij Chicago grotendeels met de grond gelijk werd gemaakt, worden alle robots tot vijand van de mensheid verklaard. Een duistere groepering wordt in het leven geroepen om zowel de vredelievende Autobots als de kwaadaardige Decepticons op te sporen en uit te schakelen. Maar dat is niet de enige dreiging die zich voordoet.

    Interview

    • Carolina Lo Galbo 5 uur show

      Carolina Lo Galbo

      5 uur show

      De 5 uur show is nieuw leven ingeblazen. Carolina Lo Galbo en Brecht van Hulten brengen - week op, week af - dagelijks het persoonlijke verhaal achter het nieuws.
      Reacties0 reactie(s)