Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN verliest tv- en internetklanten

    Na vele jaren van abonneestijging op de Nederlandse vaste markt moet KPN de eerste teleurstellingen incasseren. Het telecombedrijf zag het aantal tv- en internetabonnementen zelfs dalen.
    Jarco Kriek
    26 april 2018
    comments 3
    KPN verliest tv- en internetklanten
    Foto ANP

    En juist de daling van internetabonnementen komt als gevoelig klap voor KPN. Uit het financieel overzicht van het eerste kwartaal van 2018 blijkt dat het aantal internetabonnementen met 8.000 is gedaald. Internet is nu juist de voor aanbieders belangrijkste dienst die op dit moment aan klanten worden aangeboden. Zeker nu meer Nederlanders overwegen traditioneel lineair tv-kijken in de ban te doen en naar online tv- en videoconsumptie overstappen. Daarnaast wordt juist een belangrijk deel van de winst bij levering van diensten via vaste netwerken met de verkoop van internetabonnementen gerealiseerd.

     

    Interactieve TV

    Maar ook het aantal tv-abonnementen liep terug. Het verlies in het eerste kwartaal bedroeg 5000 abonnementen. Het aantal verkochte abonnementen van het belangrijkste tv-product Interactieve TV steeg weliswaar met 10.000. Daar staat wel een daling van de andere tv-producten van KPN – hoofdzakelijk Digitenne – van 15.000 tegenover. Het aantal verkochte tv-abonnementen daalde hierdoor effectief met 5.000 naar 2.374 miljoen. Het is voor het eerst in meer dan vijf jaar dat KPN het aantal tv-abonnementen ziet dalen. Het is ook de eerste harde indicatie dat de vrije val waarin Ziggo na de fusie met UPC was beland ten einde is gekomen. VodafoneZiggo – waarvan Ziggo nu onderdeel is – maakt binnenkort de kwartaalcijfers bekend.

     

    Meer winst

    Positief voor KPN is dat het telecombedrijf in het eerste kwartaal met een lagere omzet juist meer winst wist te genereren. Door een sterke concurrentie op de mobiele en vaste markt staat de omzet onder druk. Uit de kwartaalcijfers blijkt verder dat abonnees van het telecombedrijf maandelijks meer aan abonnementen uitgeven. Dit komt onder meer door het blijvende succes van het quad play-abonnement KPN Compleet, waarbij vaste en mobiele diensten in één abonnementsvorm gecombineerd worden.

    KPNtvtelevisieInteractieve TVDigitenneinternetonlineglasvezelkoperdraadabonneesklantverliesabonnementenKPN Compleetquad playvastmobielkwartaalcijfersZiggoVodafoneZiggoconcurrentie

    Reacties

  1. TV-TIP MAX Ouderenjournaal

    MAX Ouderenjournaal
    NPO 1 om 16:37 uur
    Ter gelegenheid van de Week tegen Eenzaamheid pakt MAX Ouderenjournaal uit met een speciale editie om mensen een hart onder de riem te steken. Met inspirerende, motiverende en confronterende levensverhalen van normale Nederlanders wordt eenzaamheid onder de aandacht gebracht. Dat kan namelijk in allerlei vormen voorkomen. De 81-jarige Heino heeft voldoende bezigheden buiten de deur, maar thuis op de bank voelt hij zich erg alleen. Maar ook jonge mensen kunnen zich soms erg eenzaam voelen, zoals de dertigjarige Bryan, die hierover schreef op Twitter.

    TV-TIP 90 Day Fiancé UK

    90 Day Fiancé UK
    TLC om 20:30 uur
    Wat de Amerikanen doen, kunnen de Britten ook. In 90 Day Fiancé UK worden Britse mannen en vrouwen gevolgd die een geliefde uit het buitenland halen en negentig dagen hebben om wel of niet te trouwen. Die relaties zijn meestal gedoemd te mislukken, maar alsnog doen de koppels er alles aan om hun relatie te laten werken. De alleenstaande moeder Louise is bijvoorbeeld smoorverliefd op de Colombiaanse rapper Jose en hoopt dat hij haar de liefde kan geven die zij mist. Haar familie en vrienden hebben hun twijfels over de krullenbol.

    Interview

    • *

      Ewout Genemans

      Bureau Rotterdam

      In Bureau Rotterdam gaat presentator Ewout Genemans op pad met de politie in de meest rauwe stad van Nederland.
      Reacties0 reactie(s)