KPN verpest kijkplezier klanten na update 4K-decoders
KPN is begonnen met de gefaseerde uitrol van nieuwe firmware voor vrijwel alle modellen bruikleendecoders die aan klanten zijn geleverd die bij het telecombedrijf Interactieve TV kopen. Een deel van de klanten die de 4K-decoder Arris VIP5202 gebruiken, zijn niet blij met de firmwareupdate. Ze klagen over slechter beeld dat ook hapert. Op het gebruiksforum van KPN geven sommige klanten aan dat hun kijkplezier is verpest. Ze vragen KPN dan ook de oude firmware weer terug in de bruikleendecoder te plaatsen.
HDR
De problemen zijn ontstaan nadat KPN in de nieuwe firmware de optie HDR bij de 4K Ultra HD-bruikleendecoders standaard aan heeft gezet. Het is niet mogelijk om HDR in het menu handmatig te deactiveren. In combinaties met bepaalde modellen televisies leidt de nieuwe verplichte HDR-instelling tot beeldproblemen. Sommige KPN-klanten klagen bijvoorbeeld dat een grijze laag over het beeld is gekomen. Dit levert een veel mindere kijkervaring op. Een deel van de klagende klanten dreigt KPN te verlaten als de update niet wordt teruggedraaid.
KPN blijft stil
Tevens wordt geklaagd dat moderators op het gebruikersforum plots geen reactie meer geven op bijvoorbeeld de vraag of de firmwareupdate kan worden teruggedraaid. Overigens is de gefaseerde uitrol van de update nog in volle gang. Onduidelijk is of alle Arris VIP5202 4K Ultra HD-bruikleendecoders inmiddels van de nieuwe firmware zijn voorzien. Gebruikers van HD-bruikleendecoders alsmede de 4K-decoder ZTE ZXV 8001 van KPN hoeven overigens niet ongerust te zijn. De HDR-update wordt niet naar Interactieve TV-decoders uitgerold. Voor hen veranderd in negatieve zin niet veel aan de beeldkwaliteit. De meeste klanten van KPN Interactieve TV gebruiken op dit moment een dergelijke bruikleendecoder.