KPN versterkt positie tv-markt maar ziet Digitenne verder wegzakken
Telecombedrijf KPN heeft zijn positie
op de Nederlandse tv-markt versterkt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het
derde kwartaal 2011 die KPN vandaag heeft openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat
het vooral met Interactieve TV goed gaat.
KPN had op 30 september een
marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse televisiemarkt. Het blijft
daardoor na Ziggo de één na grootste bespeler op de Nederlandse televisiemarkt.
Het zag in het derde kwartaal het aantal tv-abonnees naar 1.342.000
doorstijgen. Dat is een stijging van 58.000 ten opzichte van het kwartaal
daarvoor. De kwartaalstijging is groter dan in het tweede kwartaal van 2011
toen KPN 42.000 nieuwe tv-abonnees in de boeken kon schrijven.
De stijging zit vooral in het aantal
abonnees dat via IPTV – zowel via de koperen DSL techniek als via
glasvezelnetwerken – naar digitale televisie kijkt. Het derde kwartaal 2011
leverde voor KPN Interactieve TV (iTV) – zoals KPN het IPTV-product noemt – een
stijging van 73.000 abonnees op. Hierdoor steeg het totale aantal klanten dat
van KPN iTV gebruik maakt naar 489.000 door. Van dat aantal maken 77.000
KPN-abonnees gebruik van de door KPN gebruikte FTTH-glasvezelnetwerken. Drie
maanden daarvoor was dit aantal nog 61.000.
De vooruitzichten voor KPN
Interactieve TV zijn volgens het telecombedrijf goed. In de laatste weken van
september sloot KPN per week 6500 nieuwe klanten via KPN Interactieve TV op dit
televisieplatform aan. Daarbij heeft vooral de invoering van opnemen in de
cloud – waarbij 6 programma’s tegelijk kan worden opgenomen – een grote rol bij
gespeeld. Ook de komst van Interactieve TV Online – waarbij naar televisie via
iPad, laptop en PC gekeken kan worden – en de multiroom mogelijkheden hebben
een positieve invloed op de sterkere groei van het aantal Interactieve TV
abonnees bij KPN gehad. Daarnaast startte KPN als eerste in Nederland op 1
september met de doorgifte van het niche HD-kanaal ESPN America HD.
Het budget tv-product Digitenne lijkt zijn beste tijd in Nederland gehad te hebben. Ook in het afgelopen kwartaal was er een daling van het aantal Digitenne abonnees waar te nemen. Door een daling van 15.000 kwam het aantal Digitenne abonnees op 30 september op 853.000 te staan. Daarbij dient wel gezegd te worden dat een gedeelte van de abonnees die Digitenne de rug hebben toegekeerd het abonnement naar het kwalitatief en kwantitatief beter KPN Interactieve TV hebben opgewaardeerd.