Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN versterkt positie tv-markt maar ziet Digitenne verder wegzakken

    Telecombedrijf KPN heeft zijn positie op de Nederlandse tv-markt versterkt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het derde kwartaal 2011 die KPN vandaag heeft openbaar gemaakt. Vooral met Interactieve TV gaat het goed.
    Jarco Kriek
    25 oktober 2011
    comments 0
    KPN versterkt positie tv-markt maar ziet Digitenne verder wegzakken

    Telecombedrijf KPN heeft zijn positie op de Nederlandse tv-markt versterkt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het derde kwartaal 2011 die KPN vandaag heeft openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat het vooral met Interactieve TV goed gaat.

    KPN had op 30 september een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse televisiemarkt. Het blijft daardoor na Ziggo de één na grootste bespeler op de Nederlandse televisiemarkt. Het zag in het derde kwartaal het aantal tv-abonnees naar 1.342.000 doorstijgen. Dat is een stijging van 58.000 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. De kwartaalstijging is groter dan in het tweede kwartaal van 2011 toen KPN 42.000 nieuwe tv-abonnees in de boeken kon schrijven.

    De stijging zit vooral in het aantal abonnees dat via IPTV – zowel via de koperen DSL techniek als via glasvezelnetwerken – naar digitale televisie kijkt. Het derde kwartaal 2011 leverde voor KPN Interactieve TV (iTV) – zoals KPN het IPTV-product noemt – een stijging van 73.000 abonnees op. Hierdoor steeg het totale aantal klanten dat van KPN iTV gebruik maakt naar 489.000 door. Van dat aantal maken 77.000 KPN-abonnees gebruik van de door KPN gebruikte FTTH-glasvezelnetwerken. Drie maanden daarvoor was dit aantal nog 61.000.

    De vooruitzichten voor KPN Interactieve TV zijn volgens het telecombedrijf goed. In de laatste weken van september sloot KPN per week 6500 nieuwe klanten via KPN Interactieve TV op dit televisieplatform aan. Daarbij heeft vooral de invoering van opnemen in de cloud – waarbij 6 programma’s tegelijk kan worden opgenomen – een grote rol bij gespeeld. Ook de komst van Interactieve TV Online – waarbij naar televisie via iPad, laptop en PC gekeken kan worden – en de multiroom mogelijkheden hebben een positieve invloed op de sterkere groei van het aantal Interactieve TV abonnees bij KPN gehad. Daarnaast startte KPN als eerste in Nederland op 1 september met de doorgifte van het niche HD-kanaal ESPN America HD.

    Het budget tv-product Digitenne lijkt zijn beste tijd in Nederland gehad te hebben. Ook in het afgelopen kwartaal was er een daling van het aantal Digitenne abonnees waar te nemen. Door een daling van 15.000 kwam het aantal Digitenne abonnees op 30 september op 853.000 te staan. Daarbij dient wel gezegd te worden dat een gedeelte van de abonnees die Digitenne de rug hebben toegekeerd het abonnement naar het kwalitatief en kwantitatief beter KPN Interactieve TV hebben opgewaardeerd. 

    KPNInteractieve TVDigitennekwartaalcijfersglasvezelFTTHDSL

    Reacties