KPN volgt Ziggo met exclusieve sportcontent

De strijd om de abonnee op de Nederlandse vaste markt wordt
harder. Nadat Ziggo de komst van de gratis sportzender Ziggo Sport heeft aangekondigd, komt nu ook KPN met eigen sportprogramma’s.
KPN werkt bij de eigen exclusieve sportcontent met het
voetbalblad Voetbal International samen. Onder meer Nico Dijkshoorn gaat een
wekelijks voetbalprogramma maken. Daarnaast gaat KPN eigen sportdocumentaires met Voetbal International maken. Die gaan overigens niet alleen over voetbal. Ook
schaatsen – waarvan KPN sponsor is – komt uitvoerig in de eigen sportcontent
terug. Het is de bedoeling dat de eigen sportcontent via de tv-diensten
Interactieve TV, Interactieve TV Online en Play van KPN de huiskamers van KPN
binnenkomt. Natuurlijk is het content ook overal in Nederland op mobiele
apparaten te bekijken.
KPN kondigde exclusief content eerder aan
KPN maakte in juni bekend de eigen klantenbase exclusieve content te willen aanbieden. Toen werd onder meer de dramaserie Brussel voor
medio 2016 aangekondigd. Ook maakte KPN bekend dat men voor exclusieve content
ging samenwerken met Endemol, Amsterdam Dance Event (ADE), Mojo Concerts en
Eredivisie, waarvan KPN net als schaatsen sponsor is. KPN stelde toen in
gesprek te zijn met andere marktpartijen voor het maken van exclusieve content.
Hieruit is uiteindelijk een overeenkomst met Voetbal International voor het
maken van sportcontent voortgekomen.
KPN en Ziggo Siamese tweeling
KPN en Ziggo zijn in een harde strijd om het winnen van
abonnees terechtgekomen. Ziggo is met 4,3 miljoen klanten de grootste
aanbieder van Nederland. KPN volgt met 3,2 miljoen klanten. Nu het verschil in
kwaliteit van aangeboden diensten kleiner is geworden, geeft dit voor klanten
minder doorslag om voor één van de twee aanbieders te kiezen. Daarnaast lijken
beide bedrijven steeds vaker elkaar te volgen. Dat bleek eerder al bij de
samenstelling van het zenderaanbod bij tv-diensten. Nu volgen beide partijen
elkaar ook weer met het aanbieden van exclusieve content. Ziggo kondigde deze week de
komst van de eigen sportzender Ziggo Sport aan. Deze zender is vanaf 12
november gratis door alle Ziggo-klanten ongecodeerd en in HD-beeldkwaliteit te
bekijken. Vier dagen later bevestigt KPN de komst van eigen exclusieve sportcontent.