KPN weer minder in trek voor tv en internet

Het gaat iets beter met KPN op de Nederlandse consumentenmarkt. Voor het eerst in tijden worden meer mobiele abonnement verkocht. Al meer dan een jaar wordt wel minder tv- en internetabonnementen verkocht. Vooral het verlies van breedbandklanten moet het telecombedrijf zorgen baren. Internet is bij verkoop van vaste diensten voor aanbieders het meest lucratief. Daarnaast wordt internet door de veranderende mediaconsumptie – waarbij online een meer prominentere rol speelt – belangrijker.
Internet
Het aantal verkochte internetabonnementen in het tweede kwartaal nam met 4.000 af. Dit komt omdat 31.000 Nederlandse huishoudens de infrastructuur DSL de rug toekeerden. Op veel huisadressen blijft de internetsnelheid van DSL – omdat de afstand van wijkkast naar huisaansluiting een belangrijke rol speelt – achter bij andere infrastructuren. KPN zag het aantal internetabonnementen dat via glasvezel aan klanten wordt geleverd met 27.000 stijgen. Dit heeft mede te maken met de ingebruikname van glasvezelnetwerken in gebieden waar DSL beschikbaar is. Onder de streep blijft wel een verlies van 4.000 internetabonnementen over. Mede hierdoor is het aantal klanten dat bij KPN zowel mobiele en vaste diensten koopt – de zogenaamde converged klanten – eveneens met 4.000 afgenomen. Mede door het toenemend aantal verkochte glasvezelabonnementen is KPN licht positief over de toekomst gestemd.
Televisie
Ook het aantal verkochte tv-abonnementen daalde in de afgelopen drie maanden met 14.000. Hierbij is echter wel een klein lichtpuntje zichtbaar. Het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen steeg namelijk met duizend. Maar door verlies van 15.000 klanten bij Digitenne komt het verlies van tv-klanten bij KPN in het tweede kwartaal toch redelijk hoog uit.
KPN Wholesale
KPN maakt het verlies van inkomsten dat door de verminderde verkoop van abonnementen voor vaste diensten wordt veroorzaakt deels via een andere divisie weer goed. Een deel van de klanten die KPN de rug toekeerde, is naar een aanbieder verkast die via de koper- en glasvezelnetwerken van KPN diensten aan consumenten levert. KPN NetwerkNL en KPN Wholesale zien hierdoor de omzet stijgen.