Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN weer minder in trek voor tv en internet

    KPN blijft klanten verliezen als het gaat om het leveren van de vaste diensten tv en internet. Dit blijkt uit de financiële cijfers over het tweede kwartaal die het telecombedrijf heeft gepubliceerd.
    Jarco Kriek
    28 oktober 2020
    comments 8
    KPN weer minder in trek voor tv en internet
    Foto ProShots

    Het gaat iets beter met KPN op de Nederlandse consumentenmarkt. Voor het eerst in tijden worden meer mobiele abonnement verkocht. Al meer dan een jaar wordt wel minder tv- en internetabonnementen verkocht. Vooral het verlies van breedbandklanten moet het telecombedrijf zorgen baren. Internet is bij verkoop van vaste diensten voor aanbieders het meest lucratief. Daarnaast wordt internet door de veranderende mediaconsumptie – waarbij online een meer prominentere rol speelt – belangrijker.

     

    Internet

    Het aantal verkochte internetabonnementen in het tweede kwartaal nam met 4.000 af. Dit komt omdat 31.000 Nederlandse huishoudens de infrastructuur DSL de rug toekeerden. Op veel huisadressen blijft de internetsnelheid van DSL – omdat de afstand van wijkkast naar huisaansluiting een belangrijke rol speelt – achter bij andere infrastructuren. KPN zag het aantal internetabonnementen dat via glasvezel aan klanten wordt geleverd met 27.000 stijgen. Dit heeft mede te maken met de ingebruikname van glasvezelnetwerken in gebieden waar DSL beschikbaar is. Onder de streep blijft wel een verlies van 4.000 internetabonnementen over. Mede hierdoor is het aantal klanten dat bij KPN zowel mobiele en vaste diensten koopt – de zogenaamde converged klanten – eveneens met 4.000 afgenomen. Mede door het toenemend aantal verkochte glasvezelabonnementen is KPN licht positief over de toekomst gestemd.

     

    Televisie

    Ook het aantal verkochte tv-abonnementen daalde in de afgelopen drie maanden met 14.000. Hierbij is echter wel een klein lichtpuntje zichtbaar. Het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen steeg namelijk met duizend. Maar door verlies van 15.000 klanten bij Digitenne komt het verlies van tv-klanten bij KPN in het tweede kwartaal toch redelijk hoog uit.

     

    KPN Wholesale

    KPN maakt het verlies van inkomsten dat door de verminderde verkoop van abonnementen voor vaste diensten wordt veroorzaakt deels via een andere divisie weer goed. Een deel van de klanten die KPN de rug toekeerde, is naar een aanbieder verkast die via de koper- en glasvezelnetwerken van KPN diensten aan consumenten levert. KPN NetwerkNL en KPN Wholesale zien hierdoor de omzet stijgen.

    KPNKPN NetwerkNLKPN WholesaleXS4AlltvtelevisieinternetabonnementklantverlieskwartaalcijfersDigitenneInteractieve TV

    Reacties

  1. TV-TIP Hoedan

    Hoedan
    NPO 3 om 21:52 uur
    Kwetsbaarheid is een beetje vies en hoort volgens sommigen vooral bij zwak zijn. De 25-jarige Auke vraagt zich daarom af waarom mensen überhaupt kwetsbaar willen zijn. Want wat is daar nou in vredesnaam het nut van? Samen met Doeta, Tarik, Joshua, Bas en Nanook gaat hij op onderzoek uit. Zo staat hij in de ring bij Kamp van Koningsbrugge-commando Dai Carter, die juist alleen maar voordelen van kwetsbaarheid ziet.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)