KPN wil minder betalen voor FOX Sports
Sportmarketeer Chris Woerts en later De Telegraaf brachten in de afgelopen dagen het nieuws naar buiten dat NOS en enkele distributeurs minder aan EMM willen betalen voor respectievelijk de uitzendrechten van samenvattingen en de inkoopprijs van FOX Sports Eredivisie. EMM is het bedrijf dat de uitzendrechten van de Eredivisie exploiteert en waarin Disney een meerderhandsbelang heeft. Reden voor de lagere afdracht van uitzend- en inkooprechten is het niet leveren van in het contract specifiek omschreven content – live Eredivisiewedstrijden – door de coronacrisis. De Nederlandse Eredivisie stopte medio maart noodgedwongen definitief het seizoen 2019 – 2020.
Distributeurs
Totaal TV deed navraag onder distributeurs over mogelijke gesprekken met EMM of de afdracht die voor de inkoop van FOX Sports Eredivisie moet worden betaald. Een deel van de distributeurs wilde helemaal niets zeggen. Een ander deel hield het op de standaard mededeling dat over lopende contracten geen uitspraken worden gedaan. Enkele kleinere aanbieders wachten in deze de uitkomst van gesprekken tussen grotere distributeurs en EMM af.
KPN
En inderdaad de grootste distributeur KPN die inkoopt met nieuwste distributieovereenkomst – betalen voor iedere aangesloten huishouden – laat aan Totaal TV weten dat het in gesprek is met EMM over de hoogte van de afdracht voor de periode na het stoppen van de Eredivisie. KPN-woordvoerster Ellen van Heerwaarden: "Wij zijn momenteel in gesprek met Fox en Disney - het Amerikaanse moederbedrijf van Fox - over hoe we om moeten gaan met de huidige bijzondere situatie waarbij er vanwege corona in Nederland niet gevoetbald wordt en er geen (live) voetbalwedstrijden worden doorgegeven. Samen met Fox bekijken we wat dit betekent voor het contract en hierover doen we verder geen uitspraken." Van Heerwaarden is duidelijk over de relatie die het telecombedrijf met de Eredivisie heeft. "Belangrijk om te benadrukken; onze steun als sponsor van de Eredivisie en de KNVB staat los van deze gesprekken. We blijven als trouwe partner onverminderd de sport in de breedte steunen; van de Eredivisie en de Oranje leeuwinnen tot het amateurvoetbal en de Nederlandse jeugd."
EMM
EMM bevestigt via woordvoerder Maarten van Rooijen dat er met distributeurs gesprekken worden gevoerd met betrekking tot het noodgedwongen gewijzigde contentaanbod. "De uitbraak van het coronavirus heeft mensen en organisaties over de hele wereld in situaties gebracht die niemand heeft kunnen voorzien. Dat geldt dus ook voor FOX Sports en onze distributiepartners met wie we al zo lang en zo goed samenwerken. We hechten veel waarde aan die samenwerking, waarbij we altijd samen oplossingen vinden voor de uitdagingen die we ook samen tegenkomen. En op die constructieve manier praten we nu ook met elkaar over de impact van het coronavirus en de benadering die dat vraagt. De inhoud van die gesprekken is echter vertrouwelijk, dus daar kunnen we geen verdere mededelingen over doen."