KPN winnaar en verliezer in test Consumentenbond: ‘Ziggo slechter dan KPN’

De provider monitor van Consumentenbond blijft een interessant onderzoek waarvan de uitkomsten eigenlijk minder goed te verklaren zijn. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het geen vergelijkend onderzoek is. Provider monitor geeft namelijk de beoordeling van de vaste diensten tv, internet en telefonie van een bepaalde provider weer waarvan de deelnemer aan het onderzoek zelf klant is. Deze kunnen in verreweg alle gevallen niet de aan hen geleverde vaste diensten vergelijken met de diensten van een andere provider omdat men geen toegang tot die diensten heeft.
Opvallend
En dus krijg je opvallende uitkomsten dat internet dat KPN via koper levert beter wordt gewaardeerd dan de gelijke internetdienst die via glasvezel in de woning wordt gebracht. Dit terwijl internet via glasvezel op alle vlakken beter is. Denk hierbij aan een hogere constante en symmetrische internetsnelheid en de mindere storingen die bij levering via glasvezel aan de orde zijn. Ook komt XS4All glasvezel samen met Delta als beste uit de provider monitor naar voren, terwijl KPN glasvezel als vierde uit het onderzoek komt. XS4All en KPN leveren via glasvezel alle diensten via hetzelfde platform en ook de klantenservice is sinds kort gelijk.
Ziggo
Net als in de voorgaande provider monitor-onderzoeken blijft Ziggo zowel met het leveren via koper (DSL) als glasvezel beter door eigen klanten gewaardeerd dan concurrent KPN. Dit telecombedrijf is overigens met XS4All zowel winnaar als met de eigen merknaam KPN verliezer. Vooral de waardering van de klantenservice is weggezakt nadat KPN in de afgelopen maanden te maken kreeg met een niet goed en vooral traag functioneren decoder van Interactieve TV.
Lees hier de uitkomst van de Consumentenbond provider monitor.