KPN zet Ziggo verder onder druk en spint garen met glasvezel
KPN heeft de financiële cijfers over het derde kwartaal bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de jubelstemming van KPN in het tweede kwartaal ook in het derde kwartaal gehandhaafd blijft. In het vorige kwartaal zag KPN voor het eerst na een lange periode het aantal internetklanten stijgen. Deze groei werd in het derde kwartaal doorgezet. Dit is terug te leiden naar de groei van het aantal adressen dat via glasvezel bediend kan worden met de vaste diensten tv, internet en telefonie.
Meer internet
Het aantal bediende huishoudens nam met 12.000 toe. Door het uitschakelen van een deel van het kopernetwerk daalde het aantal DSL-huishoudens met 28.000. Hier stond een groei van 40.000 glasvezelhuishoudens tegenover. Het aantal verkochte internetabonnementen onder eigen merknaam steeg in totaal met 22.000, waarvan 17.000 aan consumenten en 5.000 aan zakelijke klanten. Daarnaast verkocht KPN Wholesale 14.000 extra abonnementen aan serviceproviders als Odido, Freedom Internet en Online.nl. Hierdoor kwam de groei van het totale aantal internetlijnen uit op 36.000.
Concurrentie
De kwartaalcijfers van KPN zijn een slecht voorteken voor de cijfers die Ziggo binnenkort openbaar maakt. Door de stijging van het aantal KPN-abonnementen is – gezien de ontwikkelingen in de afgelopen kwartalen – het zeer aannemelijk dat het aantal internetabonnementen bij Ziggo is afgenomen. Ziggo maakte over het tweede kwartaal een verlies bekend van ruim 35.000 consumentenabonnementen. De provider ging ervan uit dat dit kwam door het vroege bekendmaken van een forse prijsverhoging – tot maximaal €7,75 per maand – van vaste abonnementen. Het wordt voor Ziggo echter zorgwekkender als het ook in het derde kwartaal te maken krijgt met een groter abonneeverlies.