KPN ziet Digitenne naar historisch dieptepunt zakken
KPN maakte deze week de cijfers over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Hieruit blijkt het telecombedrijf het aantal tv-klanten ziet groeien. De groei wordt echter alleen door het tv-product Interactieve TV veroorzaakt. Digitenne, het tweede tv-product van KPN, blijft namelijk structureel klanten verliezen. Meer dan vijf jaar geleden tikte het klantenbestand van Digitenne bijna een miljoen klanten aan. Nu is het aantal klanten tot onder de grens van driehonderdduizend gekomen. Nog nooit had Digitenne zo weinig klanten.
Investeren
Tegen een dalend aantal klanten staat de verplichte investering die KPN in de komende jaren in de infrastructuur van Digitenne moet realiseren. KPN kreeg onlangs voor een bedrag van nul euro een nieuwe uitzendvergunning van het ministerie van Economische Zaken voor digitale ethertelevisie. Deze vergunning loopt tot 2030. Men krijgt echter wel de plicht om in de komende jaren de uitzendtechniek naar de nieuwe DVB-T2 norm op te waarderen. Naast de kosten voor het opwaarderen van de uitzendinfrastructuur moet KPN ook investeren in nieuwe apparatuur. De meeste Digitenne-klanten gebruiken een door KPN in bruikleen geleverde decoder die na de overstap naar DVb-T2 vernieuwd dient te worden. Onduidelijk is nog of KPN bij de overstap naar DVB-T2 gelijktijdig ook de stap naar de nieuwste codec H.265/HEVC neemt om direct met de allernieuwste technieken de toekomst in te gaan.