KPN-klanten opgelet: Internetcriminelen jagen op u
Een groeiend aantal KPN-klanten ontvangt op dit moment – en in de afgelopen dagen – een e-mailbericht waarin staat dat de inbox van hun e-mailaccount ‘vol is’. Er moet op een link gedrukt worden om de overschreden toegestane grootte op te heffen. De mail is helemaal niet afkomstig van KPN. Hij wordt namelijk ook gestuurd naar Nederlanders die helemaal geen klant zijn bij KPN, maar bijvoorbeeld bij Ziggo, T-Mobile of Delta.
Varianten
Er zijn volgens Fraudehelpdesk momenteel nog meer varianten van phishingmail in omloop. Zo proberen de internetcriminelen mensen op een link te laten drukken omdat ‘het e-mailaccount geverifieerd’ zou moeten worden. Ook hierbij wordt in veel gevallen de naam KPN specifiek genoemd.
Gevaren
Bij de minste vorm van twijfel is het beter om niet direct op een link te drukken. In plaats hiervan kan men het beste contact opnemen met de klantenservice van de provider. Het klikken op een link in een phishingmail kan ervoor zorgen dat de computer besmet raakt en bijvoorbeeld bij andere internetaanvallen door criminelen wordt ingezet zonder medeweten van de eigenaar. Ook kunnen persoonlijke gegevens gestolen worden. Steeds vaker wordt een computer met ransomware op slot gezet, waarna bestanden niet meer toegankelijk zijn. Alleen na het betalen van losgeld geven de internetcriminelen de sleutel tot hernieuwde toegang tot deze bestanden.