Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN-klanten willen meer zenders bij tv-abonnement

    Net als ieder jaar maken KPN-klanten op het online forum van deze provider hun wensen over het zenderaanbod kenbaar.
    Jarco Kriek
    28 december 2025
    comments 3
    KPN-klanten willen meer zenders bij tv-abonnement

    De vraag naar nieuwe muziekzenders is dit jaar groter dan de jaren hiervoor. Dit heeft te maken met het stoppen van de muziekkanalen van Paramount Global in Europa. Het gaat hierbij om onder meer alle thematische muziekkanalen van MTV en Nick Music. Alternatieven zijn slechts sporadisch beschikbaar. De nieuwe muziekkanalen van het Poolse mediabedrijf NWE Networks zijn niet in Nederland beschikbaar. Dit geldt ook voor meerdere muziekkanalen waaronder de NOW-kanalen die alleen als FAST-kanalen op online platformen van televisiefabrikanten als LG en Samsung aanwezig zijn. Wel kan KPN de zenders Schlager TV en Nashville TV uit het Muziekkiosk zenderportfolio aan het aanbod toevoegen. Dit zijn echter zenders voor een kleine niche doelgroep en niet direct een vervanging voor de MTV-zenders.

     

    Regionale omroep

    Hoog op het zenderverlanglijstje van menig tv-abonnee staan de regionale tv-zenders. KPN biedt in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ziggo en Odido niet alle regionale tv-zenders aan. De provider houdt zich strikt aan de Mediawet door alleen de regionale omroep van de provincie en die van een aangrenzende provincie aan te bieden. Ook jaarlijks terugkerende namen als TV5, TVE en RAI Uno worden gesuggereerd om het zenderaanbod te versterken. Maar ook onrealiseerbare wensen van zenders als die van Vlaamse en Britse commerciële omroepen worden geopperd. Deze zenders zijn niet voor Nederlandse providers beschikbaar. Dit geldt wel voor de Britse publieke kanalen BBC Three en BBC Four. De content van deze zenders is al deels beschikbaar via online dienst BBC NL+, die KPN samen met NLZIET op dit moment exclusief zonder meerkosten aan klanten levert.

     

    Kijkcijfers

    KPN baseert zich bij de samenstelling van het zenderaanbod deels op de kijkminuten. Dit kan de provider op anonieme basis eenvoudig nauwkeurig monitoren. Dit mede omdat alle tv-klanten van het bedrijf gebruik maken van een bruikleendecoder met actieve retourverbinding. Aan de hand van deze informatie kan KPN bepalen wat de waarde van een tv-zender is bij onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten.

    KPNtvtelevisieTV+Interactieve TVzenderaaanbod

    Reacties