1. Nieuws

    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.
    Jarco Kriek
    22 october 2013
    comments 0
    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN
    Foto: ANP

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.

    KPN zag het aantal tv-klanten met 30.000 naar 1.915.000 stijgen. De stijging van het aantal klanten dat via Interactieve TV – ook wel IPTV genoemd – naar tv-kijken werd voor een groot deel te niet gedaan door een daling van het aantal Digitenne-klanten. Het budget tv-product van KPN is op de weg retour. In het derde kwartaal verloor KPN 42.000 klanten in de categorie overige. In deze categorie heeft KPN alle overige tv-producten die men naast Interactieve TV op de markt brengt geplaatst. Digitenne is verreweg het belangrijkste tv-product in de categorie overige. Daarnaast zijn hier ook de analoge tv-abonnementen die KPN via vorig jaar overgenomen serviceproviders op glasvezelnetwerken van Reggefiber in deze categorie opgenomen.

    Prijsstijging Digitenne

    Het aantal Digitenne-klanten daalde vooral omdat KPN op 1 juli een prijsstijging van bijna dertig procent voor het tv-abonnement doorvoerde. KPN heeft in de categorie overige nu 633.000 tv-klanten in de boeken staan. Twee keer zoveel abonnees kijken via Interactieve TV naar hun favoriete tv-zender of maken gebruik van de digitale tv-diensten van KPN. Het aantal Interactieve TV-klanten steeg met 72.000 naar 1.282.000. Hiervan kijken 821.000 via de koperdraadtechnieken ADSL en VDSL. Via glasvezelnetwerken kijken 461.000 Nederlandse huishoudens naar Interactieve TV van KPN. Dat zijn er 32.000 meer dan drie maanden geleden.

    Vijf procent marktaandeel

    KPN zag in een jaar tijd het marktaandeel op de Nederlandse tv-markt met vijf procent stijgen. Het snoepte vooral klanten bij de grote kabelbedrijven UPC en Ziggo weg. KPN biedt naast tv-producten onder de eigen naam ook landelijke tv-diensten via dochterbedrijven Telfort en XS4All aan. Op glasvezelnetwerken van Reggefiber biedt men daarnaast andere merknamen van onlangs gekochte serviceproviders tv-diensten aan. Het gaat hier onder meer om de merknamen Lijbrandt Telecom en XMS.

    KPNInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSLkoperdraadDigitennebeeldkwaliteitHDHDTVgeluidkabelZiggoUPC

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET LAST CHRISTMAS

      De jonge, losbandige en soms wat humeurige Kate (Emilia Clarke) is niet tevreden over haar leven. Tom lijkt te mooi om waar te zijn als hij haar leven komt binnenlopen en door de muur die Kate om zich heen gebouwd heeft heen breekt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze romantische komedie weggeven, met daarin een tas en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP NASA's Unexplained Files

    NASA's Unexplained Files
    Discovery om 20:00 uur
    Ruimtevaartorganisatie NASA deed een poging om met dolfijnen te praten en volgens experts kunnen we straks ook met aliens communiceren.

    TV-TIP Na ons de zondvloed

    Na ons de zondvloed
    NPO 2 om 20:15 uur
    Als het ijs smelt en het zeewater stijgt, zullen heel wat steden onder water lopen. Fotojournalist Kadir van Lohuizen bezoekt deze plekken.

    Interview

    • *

      Daniel Mays

      Temple

      Mark Strong, Carice van Houten en Daniel Mays runnen in de BBC First-serie Temple een illegale, ondergrondse medische kliniek.
      Reacties0 reactie(s)