1. Nieuws

    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.
    Jarco Kriek
    22 oktober 2013
    comments 0
    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN
    Foto: ANP

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.

    KPN zag het aantal tv-klanten met 30.000 naar 1.915.000 stijgen. De stijging van het aantal klanten dat via Interactieve TV – ook wel IPTV genoemd – naar tv-kijken werd voor een groot deel te niet gedaan door een daling van het aantal Digitenne-klanten. Het budget tv-product van KPN is op de weg retour. In het derde kwartaal verloor KPN 42.000 klanten in de categorie overige. In deze categorie heeft KPN alle overige tv-producten die men naast Interactieve TV op de markt brengt geplaatst. Digitenne is verreweg het belangrijkste tv-product in de categorie overige. Daarnaast zijn hier ook de analoge tv-abonnementen die KPN via vorig jaar overgenomen serviceproviders op glasvezelnetwerken van Reggefiber in deze categorie opgenomen.

    Prijsstijging Digitenne

    Het aantal Digitenne-klanten daalde vooral omdat KPN op 1 juli een prijsstijging van bijna dertig procent voor het tv-abonnement doorvoerde. KPN heeft in de categorie overige nu 633.000 tv-klanten in de boeken staan. Twee keer zoveel abonnees kijken via Interactieve TV naar hun favoriete tv-zender of maken gebruik van de digitale tv-diensten van KPN. Het aantal Interactieve TV-klanten steeg met 72.000 naar 1.282.000. Hiervan kijken 821.000 via de koperdraadtechnieken ADSL en VDSL. Via glasvezelnetwerken kijken 461.000 Nederlandse huishoudens naar Interactieve TV van KPN. Dat zijn er 32.000 meer dan drie maanden geleden.

    Vijf procent marktaandeel

    KPN zag in een jaar tijd het marktaandeel op de Nederlandse tv-markt met vijf procent stijgen. Het snoepte vooral klanten bij de grote kabelbedrijven UPC en Ziggo weg. KPN biedt naast tv-producten onder de eigen naam ook landelijke tv-diensten via dochterbedrijven Telfort en XS4All aan. Op glasvezelnetwerken van Reggefiber biedt men daarnaast andere merknamen van onlangs gekochte serviceproviders tv-diensten aan. Het gaat hier onder meer om de merknamen Lijbrandt Telecom en XMS.

    KPNInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSLkoperdraadDigitennebeeldkwaliteitHDHDTVgeluidkabelZiggoUPC

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      1X THE FLYING DOCTORS COMPLEET

      In de legendarische tv-serie The Flying Doctors leven we mee met het lief en leed van de artsen, verpleegsters en piloten van de Royal Flying Doctor Service. De boxset van de laatste vijf seizoenen is vanaf nu verkrijgbaar: Totaal TV mag deze boxset én de boxset van de eerste vier seizoenen weggeven.

    TV-TIP Opium op Oerol

    Opium op Oerol
    NPO 2 om 19:20 uur
    Cornald Maas heeft een turbulente tijd achter de rug. Eerst was er de uitbundige heisa van het Eurovisie Songfestival, vlak erna overleed zijn vader. Wat zal hij blij zijn dat Oerol er is. Weer even wat anders, met Eva Jinek, Twan Huys, Jochem Myjer en Alexander Pechtold.

    TV-TIP 2Doc: Max, een leven in TBS

    2Doc: Max, een leven in TBS
    NPO 2 om 20:30 uur
    Daar zal je Max hebben, vrij als een vogel. Of nou ja, na veertien jaar vastgezeten te hebben voor een zedenmisdrijf op zijn zeventiende, is hij op vrije voeten met PTSS (posttraumatisch stresssyndroom) in zijn rugzak. Een documentaire over een tegendraadse jongen die zijn misdrijf altijd ontkend heeft en elke behandeling geweigerd. Pijnlijke vragen over het tbs-systeem worden beantwoord.

    Interview

    • *

      Jan Pol

      In de Voetsporen van Dr Pol

      De wereldberoemde dierenarts Dr. Pol zoekt een opvolger. Drie Nederlandse dierenartsen gaan in Michigan de strijd met elkaar aan.
      Reacties0 reactie(s)