1. Nieuws

    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.
    Jarco Kriek
    22 october 2013
    comments 0
    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN
    Foto: ANP

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.

    KPN zag het aantal tv-klanten met 30.000 naar 1.915.000 stijgen. De stijging van het aantal klanten dat via Interactieve TV – ook wel IPTV genoemd – naar tv-kijken werd voor een groot deel te niet gedaan door een daling van het aantal Digitenne-klanten. Het budget tv-product van KPN is op de weg retour. In het derde kwartaal verloor KPN 42.000 klanten in de categorie overige. In deze categorie heeft KPN alle overige tv-producten die men naast Interactieve TV op de markt brengt geplaatst. Digitenne is verreweg het belangrijkste tv-product in de categorie overige. Daarnaast zijn hier ook de analoge tv-abonnementen die KPN via vorig jaar overgenomen serviceproviders op glasvezelnetwerken van Reggefiber in deze categorie opgenomen.

    Prijsstijging Digitenne

    Het aantal Digitenne-klanten daalde vooral omdat KPN op 1 juli een prijsstijging van bijna dertig procent voor het tv-abonnement doorvoerde. KPN heeft in de categorie overige nu 633.000 tv-klanten in de boeken staan. Twee keer zoveel abonnees kijken via Interactieve TV naar hun favoriete tv-zender of maken gebruik van de digitale tv-diensten van KPN. Het aantal Interactieve TV-klanten steeg met 72.000 naar 1.282.000. Hiervan kijken 821.000 via de koperdraadtechnieken ADSL en VDSL. Via glasvezelnetwerken kijken 461.000 Nederlandse huishoudens naar Interactieve TV van KPN. Dat zijn er 32.000 meer dan drie maanden geleden.

    Vijf procent marktaandeel

    KPN zag in een jaar tijd het marktaandeel op de Nederlandse tv-markt met vijf procent stijgen. Het snoepte vooral klanten bij de grote kabelbedrijven UPC en Ziggo weg. KPN biedt naast tv-producten onder de eigen naam ook landelijke tv-diensten via dochterbedrijven Telfort en XS4All aan. Op glasvezelnetwerken van Reggefiber biedt men daarnaast andere merknamen van onlangs gekochte serviceproviders tv-diensten aan. Het gaat hier onder meer om de merknamen Lijbrandt Telecom en XMS.

    KPNInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSLkoperdraadDigitennebeeldkwaliteitHDHDTVgeluidkabelZiggoUPC

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Nadat zijn beste vriend Genny hem in de borst schiet, tuimelt Ciro in het donkere water van de Golf van Napels. Maar wat gefluisterd wordt, klopt: niets of niemand kan ‘de onsterfelijke’ doden. Ciro gaat elke uitdaging aan in een wereld waarin onsterfelijkheid zijn noodlot is. Totaal TV mag vijf keer een streamstart voor deze Italiaanse film weggeven.

    TV-TIP De lift

    De lift
    RTL 7 om 20:30 uur
    Na een ongeluk met een lift moet elektricien Felix uitzoeken wat er fout is gegaan. Hij ziet echter niks vreemds en de lift lijkt in orde te zijn. Toch vallen er steeds meer gewonden en zelfs doden. Wanneer hij met de hulp van een journalist op onderzoek uitgaat, ontdekt hij dat de lift een eigen wil heeft en dat iemand dit in de doofpot wil stoppen.

    TV-TIP Beter laat dan nooit

    Beter laat dan nooit
    RTL 4 om 20:30 uur
    Katja en de mannen sluiten hun rondreis door Mexico af met een boottocht en vliegen in één streep door naar Cuba, waar Barrie Stevens zijn eerste rijles krijgt.

    Interview

    • Tom Waes Reizen Waes

      Tom Waes

      Reizen Waes

      Tom Waes reisde begin dit jaar af naar Japan, onder andere vanwege de Olympische Spelen. Die werden uitgesteld, maar Toms reportages kunnen we gewoon zien.
      Reacties0 reactie(s)