1. Nieuws

    Kwartaalgroei digitale televisie 3 procent

    Volgens onderzoekers van het onderzoeksbureau Telecompaper heeft Nederland aan het einde van 2011 rond de 6 miljoen digitale tv-aansluitingen. Aan het einde van het tweede kwartaal was dit aantal 5,73 miljoen.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2011
    comments 0
    Kwartaalgroei digitale televisie 3 procent

    Volgens onderzoekers van het onderzoeksbureau Telecompaper heeft Nederland aan het einde van 2011 rond de 6 miljoen digitale tv-aansluitingen. Aan het einde van het tweede kwartaal was dit aantal 5,73 miljoen.

    Daarmee bedroeg de groei van het aantal digitale tv-aansluitingen rond de drie procent. Om precies te zijn 2,9 procent. Het marktaandeel van digitale tv-aansluitingen kwam hiermee op 72 procent. Het merendeel van deze aansluitingen maakt gebruik van een kabelinfrastructuur. Hiermee verloren kabelaars overigens wel marktaandeel. Iets dat ook geldt voor Digitenne (KPN) en satelliet (CanalDigitaal). Steeds meer mensen kijken digitale televisie via IPTV (onder meer KPN en Tele2) en glasvezel (onder meer Glashart Media en KPN). Als we kijken naar televisieaanbieders zien we dat Ziggo de grootste aanbieder van digitale televisie is. KPN – met haar televisieproducten Digitenne en Interactieve TV – volgt op respectabele afstand. UPC en CanalDigitaal zijn respectievelijk de nummers drie en vier in het kwartaalrapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

    Telecompaper ziet nog voor digitale televisie nog steeds een groeimarkt. Kamiel Albrecht – senior analist van Telecompaper – hierover: "Na een groei van 15 procent in 2010 verwachten we nu dat het aantal digitale tv-aansluitingen in 2011 met 13 procent zal toenemen. Omgerekend komt dat neer op zo’n 6 miljoen digitale tv-aansluitingen eind 2011.” De verwachte groei komt mede doordat het aantal aanbieders gaat toenemen. Zo gaat Vodafone in de komende maanden de Nederlandse televisiemarkt betreden en is Telfort onlangs met televisie gestart.

    Ook nieuwe technieken als "second screen” diensten waarmee de televisiekijker via smartphone, tablet, laptop of PC naar televisie kunnen kijken maken digitale televisie aantrekkelijker. KPN start volgende maand in Nederland met een soortgelijke dienst. Ziggo is op dit moment bezig met een interne test met televisie kijken op de iPad. Ook UPC heeft plannen met "second screen”. Zusterbedrijf Telenet in België heeft al enige maanden met Yelo Live TV deze dienst op consumentenniveau operationeel.

    Digitale televisieTelecompaperkabelDigitenneIPTVglasvezelFTTHsatellietZiggoKPNUPCCanalDigitaalanaloogsecond screeniPadsmartphone

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vijf beginnende modeontwerpers krijgen de kans om een duurzame collectie te ontwikkelen. Er is alleen één voorwaarde: ze moeten eerst zelf ervaren hoe het er in de kledingindustrie aan toe gaat. Samen met Jennifer Hoffman reizen ze naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Het blijkt voor alle kandidaten een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Why Him?

    Why Him?
    Net5 om 20:30 uur
    Tijdens de feestdagen gaat Ned (Bryan Cranston), een overbezorgde maar liefhebbende vader, samen met zijn familie op bezoek bij zijn dochter op de universiteit. Hier ontmoet Ned zijn grootste nachtmerrie: zijn dochters vriend Laird (James Franco), een welwillende maar sociaal onhandige Silicon Valley-biljonair. De strenge en preutse Ned vindt Laird, die helemaal geen filter heeft, totaal geen match voor zijn dochter. De eenzijdige rivaliteit loopt volledig uit de hand en Ned’s paniekaanvallen nemen toe als hij zich gaandeweg steeds minder thuis voelt in de glamoureuze hightech omgeving en hij erachter komt dat Laird klaar is om dé vraag aan zijn dochter te stellen.