Langere reclameblokken bij NPO

Mediastaatssecretaris Sander Dekker steunt de plannen van de
Nederlandse publieke omroep (NPO) waarmee publieke omroepen de eigen inkomsten
willen verhogen. Een onderdeel daarvan zijn langere reclameblokken.
Sander Dekker schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer.
De NPO en reclameverkooporganisatie STER willen langere reclameblokken op tv-
en radiozenders gaan uitzenden om het maximaal aantal toegestane reclameminuten
optimaal te benutten. Er komt overigens geen uitbreiding van het aantal
reclameminuten dat op publieke zenders per uur mag wordt uitgezonden.
Video on demand
Een ander onderdeel van het inkomstenplan van de NPO is meer
opbrengsten uit video on demand. Een eerste aanzet is de komst
van de betaalde tv-dienst NPO Plus dat als onderdeel van de landelijke
uitgesteld kijken-dienst NLziet in Nederland wordt aangeboden. De NPO krijgt
hierbij per bekeken uitzendminuut uit het abonnementsgeld uitbetaald. Ook
samenwerking bij programmabladen kan volgens de NPO tot meer inkomsten leiden.
Voorrang
Het beter benutten van reclamezendtijd moet volgens Dekker in zijn brief aan de Tweede Kamer eerste prioriteit zijn en voorrang krijgen. De NPO mag de extra inkomsten rechtstreeks laten terugvloeien naar de eigen tv-programma’s van de publieke omroepen.