Langere reclameblokken op tv door Europees besluit
De Europese Commissie wil tv-zenders meer ruimte geven om
reclamezendtijd zelf in te delen. Het maximaal aantal reclameminuten blijft
gelijk maar kan flexibeler gebruikt worden. De Duitse krant Handelsblatte heeft het besluit dat op 20 mei genomen blijkt te zijn openbaar gemaakt.
Met de huidige wetgeving mogen tv-zenders maximaal twaalf
minuten per uur besteden aan het uitzenden van reclames. De Europese Commissie
wil het door een wijziging mogelijk maken dat tv-zenders tussen 07.00 en 23.00
uur twintig procent van de uitzendtijd mogen besteden aan het uitzenden van reclames.
Twaalf minuten per uur komt overeen met twintig procent, maar in de huidige situatie
mogen tv-zenders niet uitgezonden reclameminuten opsparen en later alsnog
gebruiken.
Meer reclames
In de nieuwe plannen van de Europese Commissie vervalt de
termijn van een uur en wordt vervangen door een periode van 07.00 tot 23.00
uur. Hierdoor wordt het voor tv-zenders mogelijk om grote reclameblokken rond
veelbekeken tv-programma’s te programmeren. Voor tv-zenders betekent het
nieuwe plan de mogelijkheid om reclamezendtijd tegen hogere prijzen rond veel
bekeken tv-programma’s te verkopen. De kijker moet zich voorbereiden op langere
reclameblokken bij onder meer veelbekeken series en sportprogramma's.