Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Langere reclameblokken op tv door Europees besluit

    De Europese Commissie wil tv-zenders meer ruimte geven om reclamezendtijd zelf in te delen. Het maximaal aantal reclameminuten blijft gelijk, maar kan flexibeler gebruikt worden.
    Jarco Kriek
    24 mei 2016
    comments 24
    Langere reclameblokken op tv door Europees besluit

    De Europese Commissie wil tv-zenders meer ruimte geven om reclamezendtijd zelf in te delen. Het maximaal aantal reclameminuten blijft gelijk maar kan flexibeler gebruikt worden. De Duitse krant Handelsblatte heeft het besluit dat op 20 mei genomen blijkt te zijn openbaar gemaakt.


    Met de huidige wetgeving mogen tv-zenders maximaal twaalf minuten per uur besteden aan het uitzenden van reclames. De Europese Commissie wil het door een wijziging mogelijk maken dat tv-zenders tussen 07.00 en 23.00 uur twintig procent van de uitzendtijd mogen besteden aan het uitzenden van reclames. Twaalf minuten per uur komt overeen met twintig procent, maar in de huidige situatie mogen tv-zenders niet uitgezonden reclameminuten opsparen en later alsnog gebruiken.

    Meer reclames

    In de nieuwe plannen van de Europese Commissie vervalt de termijn van een uur en wordt vervangen door een periode van 07.00 tot 23.00 uur. Hierdoor wordt het voor tv-zenders mogelijk om grote reclameblokken rond veelbekeken tv-programma’s te programmeren. Voor tv-zenders betekent het nieuwe plan de mogelijkheid om reclamezendtijd tegen hogere prijzen rond veel bekeken tv-programma’s te verkopen. De kijker moet zich voorbereiden op langere reclameblokken bij onder meer veelbekeken series en sportprogramma's.

    ReclamereclamezendtijdreclameblokkenEuropaEuropese CommissieBrusselNPOpublieke omroepRTL NederlandSBS Broadcastingtvtelevisietv-zendertelevisiezenderseriesfilmssportvoetbal

    Reacties