Lichtpuntje voor Ziggo: Loopt uitrol KPN glasvezel vertraging op?

Er zijn speculaties dat de uitrol van KPN glasvezel enige vertraging oploopt. Reden hiervoor is dat KPN in het laatste kwartaaloverzicht de datum 2026 niet meer noemt als eindpunt voor de beschikbaarheid van glasvezel op 80 procent van de Nederlandse adressen. KPN zelf houdt in een reactie aan Totaal TV hierover de kaken stijf op elkaar. Duidelijk is wel dat de aankomende Strategy Day op woensdag 5 november niet alleen op dit maar tal van andere punten openheid van zaken gaat geven.
Lichtpunt
Mocht de vertraging van beschikbaarheid op 80 procent van de adressen door KPN glasvezel daadwerkelijk een feit worden, dan is dit goed nieuws voor VodafoneZiggo-bedrijfsonderdeel Ziggo. De concurrentie van glasvezel is voor dit kabelbedrijf groot. Het imago dat glasvezel nieuwer en dus beter is, knaagt aan het klantenbestand van Ziggo. Om de aangeboden diensten meer gelijk te trekken met die van glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta begint Ziggo in 2026 met de gefaseerde uitrol van DOCSIS 4.0. Deze uitrol vergt enige tijd. Als wordt teruggekeken naar de uitrol van DOCSIS 3.1 dan duurde dat traject van gefaseerde uitrol meer dan een jaar.
Tijdwinst
Als de beschikbaarheid van een toegangspunt van KPN in 80 procent van de woningen inderdaad vertraging gaat oplopen, dan geeft dit Ziggo extra tijd. Het kan dan op meer adressen via DOCSIS 4.0 diensten aanbieden die gelijkwaardiger zijn aan die van providers op de KPN-glasvezelnetwerken NetwerkNL en Glaspoort. Hierdoor is kan de terugloop van klanten – de churn – verder worden teruggebracht of zelfs worden omgedraaid. Zo kan Ziggo voor het eerst in het bestaan toewerken naar een structurele klantengroei.
USP
Daarbij speelt het voor Ziggo Unique Selling Point (USP) kabeltelevisie via DVB-C een niet te onderschatten rol. Als Ziggo in staat is via DOCSIS 4.0 en de hierbij hogere internetsnelheden het aanbieden vaan televisie in DVB-C te handhaven, dan kan dit een duidelijk voordeel zijn om klanten niet alleen te behouden maar ook aan te trekken. De vraag is echter of eigenaar VodafoneZiggo op langere termijn wel aan DVB-C vast wil houden. De IPTV-only bruikleendecoder Next Mini wordt nu al standaard geleverd aan nieuwe klanten en er zijn geluiden dat de op DVB-C gebaseerde Mediabox Next minder wordt uitgeleverd. Het onderhouden van twee tv-platformen kost daarnaast extra geld. Geld dat VodafoneZiggo juist met het snijden in de kosten wil besparen. Ook is een duidelijke trend zichtbaar dat lineair kijken door het cordcutten terrein verliest.










