Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Lineair abonnement Film1 niet goedkoper

    Film1 heeft in Nederland een OTT-abonnement op de markt gebracht. Dit abonnement is veel voordeliger dan het lineaire Film1-abonnement dat bij tv-aanbieders als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en T-Mobile Thuis aangeboden wordt.
    Jarco Kriek
    23 juni 2018
    comments 0
    Lineair abonnement Film1 niet goedkoper

    Het OTT-abonnement wordt door Film1 in eigen beheer aangeboden en kost €7,99 per maand. Dit is rond de veertig procent goedkoper dan het lineair abonnement dat bij tv-aanbieders verkrijgbaar is. Een lineair abonnement heeft echter wel enkele voordelen. In tegenstelling tot het OTT-abonnement zijn bij aanbieders vier lineaire filmkanalen beschikbaar. Bij het OTT-abonnement is alleen het hoofdkanaal Film1 Première beschikbaar. Verder biedt het abonnement bij tv-aanbieders gelijktijdig gebruik op de televisie of tv-decoder en online via internetsite, tablet, smartphone of internettelevisie. Het content op mobiele apparaten kan via de streamingtechnieken Airplay en Chromecast (Google Cast) naar een televisie gestreamd worden.

     

    Afdracht aanbieders

    Dat het Film1-abonnement bij aanbieders voorlopig niet goedkoper wordt, heeft met name te maken met het verdienmodel bij de verkoop van lineaire tv-abonnementen. Betaalzenders betalen aanbieders een vaste inkoopprijs voor een abonnement. Deze verkopen het abonnement met een bepaalde winstmarge aan de eigen abonnees. Deze winstmarge kan tot enkele tientallen procenten oplopen. Dit was ook de belangrijkste reden voor betaalzender FOX Sports om het verdienmodel bij nieuwe distributie-overeenkomsten drastisch te wijzigen. Alle aanbieders betalen nu voor elke abonnee – ook al wordt niet naar FOX Sports gekeken – een afdracht voor de doorgifte van deze sportbetaalzender. Voor Film1 is een soortgelijk verdienmodel niet aan de orde omdat films geen must-have voor aanbieders is. Eredivisievoetbal heeft deze status wel.

     

    Mediaconsumptie

    Verkoop van eigen OTT-abonnementen heeft voor Film1 enkele voordelen. Zo heeft de betaalzender nu een direct klantcontact met de abonnee. Verder kan zelf worden bepaald wat voor iedere Nederlander de prijs van het abonnement is. Bij het traditionele tv-abonnement staat de inkoopprijs vast, maar heeft Film1 geen zeggenschap over de uiteindelijk abonnementsprijs die de tv-aanbieder hanteert. Maar wellicht belangrijker is dat Film1 met het nieuwe OTT-abonnement ook Nederlanders kan bedienen die stoppen van traditioneel lineair tv-kijken en dit voor online tv vervangen. Voor deze groep Nederlanders wordt het Film1-abonnement nog interessanter gemaakt door twee maanden gratis kijken als een prepaid jaarabonnement van €79,99 wordt afgenomen.

    Film1OTTonlineinternetlineairabonnementtvtelevisieaanbiederstv-aanbiedersmediaconsumptieaanbieders

    Reacties

  1. TV-TIP Run Hide Fight

    Run Hide Fight
    RTL 7 om 20:25 uur
    De zeventienjarige Zoe (Isabel May) heeft het moeilijk met de dood van haar moeder. Ze heeft een slechte relatie met haar vader (Thomas Jane) die ex-militair is. Hij heeft haar wel overlevingsvaardigheden geleerd. Die heeft ze hard nodig als vier gewapende scholieren een bloedbad aanrichten in haar school en dat livestreamen. Ze vecht terug.

    TV-TIP Mr. Frank Visser doet uitspraak

    Mr. Frank Visser doet uitspraak
    SBS 6 om 20:30 uur
    Yolanda uit Capelle aan den IJssel is wat je noemt een echte ketting­roker. Ze rookt zelfs zo veel, dat haar hoogbejaarde buurvrouw Corry door de rookwalmen niet meer buiten kan zitten. Jolanda vindt het geklaag van haar buurvrouw maar gezanik; op haar eigen balkon mag ze zoveel roken als ze wil. En als Corry er echt zoveel last van heeft, gaat ze maar een blokje om. Omdat de dames elkaar inmiddels niet meer kunnen luchten of zien, worden Viktor en inval-rechter Bart Beuvink opgetrommeld.

    Interview

    • *

      Maarten Remmers

      Keuringsdienst van Waarde

      Verslaggever en researcher Maarten Remmers zoekt in Keuringsdienst van Waarde naar de verhalen achter producten.
      Reacties0 reactie(s)