1. Nieuws

    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt.
    Jarco Kriek
    17 juli 2015
    comments 13
    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt. Al blijven verreweg de meeste Nederlanders lineaire tv trouw.


    Adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) stelt echter in een onderzoek dat Over The Top (OTT) in Nederland net zo populair kan worden als in Amerika. Daar behalen OTT-diensten als HBO, Hulu en Netflix een steeds groter wordend marktaandeel op de tv-markt. Het nieuwe kijkgedrag kan in Nederland op termijn veranderingen aanbrengen in verdienmodellen van omroepen en tv-aanbieders.

    Nederlandse tv-markt aan verandering onderhevig

    "De opvatting dat OTT TV bovenop het gewone of lineaire tv-kijken komt, is achterhaald. Er vindt onbetwistbaar een substitutie-effect plaats. Dat zien we heel duidelijk in de VS, waar OTT TV al langer ingeburgerd is. De kijkcijfers van de grote Amerikaanse omroepen liggen dit jaar bijna twaalf procent lager dan vorig jaar. Tv-stations die zich richten op jongere kijkers zien nog grotere dalingen. Die effecten gaan we ook in Nederland snel zien omdat de snelheid waarmee de OTT TV de markt binnendringt, vergelijkbaar is met die van de mobiele telefonie", aldus Cornelis Smaal, verantwoordelijk voor de technologie-, media- en telecomgroep van PwC. De snelle groei van OTT-diensten als Netflix komt door een aantal factoren zoals flexibiliteit, content, prijs en Big Data.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vijf beginnende modeontwerpers krijgen de kans om een duurzame collectie te ontwikkelen. Er is alleen één voorwaarde: ze moeten eerst zelf ervaren hoe het er in de kledingindustrie aan toe gaat. Samen met Jennifer Hoffman reizen ze naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Het blijkt voor alle kandidaten een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Inglourious Basterds

    Inglourious Basterds
    Veronica om 20:30 uur
    Een groep Joods-Amerikaanse soldaten, bekend als The Basterds, krijgt tijdens Wereldoorlog II de opdracht om in Frankrijk terreur te zaaien bij de nazi's.