Maak je borst maar nat: tv en sport kijken wordt fors duurder
Viaplay kondigde onlangs een prijsverhoging van twee euro aan. Wie bij SkyShowtime zonder reclame wil kijken, moet ook twee euro meer gaan betalen. Amazon Prime verhoogde eveneens het abonnement met twee euro per maand. En er zijn nog talloze andere prijsverhogingen bij streamingdiensten. Daarbij is de nieuwe trend dat een streamingdienst een net iets goedkoper abonnement op de markt brengt met toevoeging van reclame. Tegelijkertijd gaat het al langer beschikbare reclamevrije abonnement met enkele euro's in prijs omhoog. Reclame kijken of betalen, dus.
Versnippering
Gelijktijdig wordt het aanbod van lineaire kanalen bij tv-providers als Ziggo en KPN schaarser. De zenders die wel lineair blijven uitzenden, gaan vaker over tot het herhalen van eerder uitgezonden programma’s. Dit alles doorspekt met reclame-onderbrekingen. Films, series en tegenwoordig ook programma’s die niet op lineaire kanalen worden uitgezonden, zijn terug te vinden op verschillende streamingdiensten. Waar dan natuurlijk ook verschillende abonnementen voor gekocht moeten worden.
Meer betalen
Amerika is voor Europa altijd een goede indicatie van de te verwachten ontwikkelingen op de tv-markt. Daar zien we een forse stijging van de maandelijkse kosten voor het kijken van tv- en videocontent. Alleen aan streamingdiensten zijn Amerikaanse huishoudens op dit moment jaarlijks gemiddeld net iets minder dan 1000 dollar (924 euro) kwijt. Omgerekend is dat 77 dollar (71 euro) per maand. Dit los van het voor streamingdiensten benodigde internetabonnement en eventueel tv-abonnement voor lineaire kanalen. Prijzen worden onder meer opgedreven door sportrechten, waar zenders en streamingdiensten steeds meer voor moeten betalen. Via abonnementen worden deze kosten aan de kijker doorberekend.