Malaise bij NPO 3FM blijft: zelfs NPO Radio 5 heeft meer luisteraars

NPO 3FM was enkele jaren geleden nog de best beluisterde radiozender van de publieke omroep. De zender is echter in een ongekende vrije val terecht gekomen. Na NPO Radio 2, NPO Radio 1 en NPO Radio 5 is het op dit moment nog maar de vierde publieke radiozender als het om luisteraars gaat. Vooral het hogere aantal luisteraars dat NPO Radio 5 bereikt, is opvallend. NPO Radio 5 is de ouderenzender van de publieke omroep en heeft in tegenstelling tot NPO 3FM geen landelijk dekkend FM-zendernetwerk. NPO Radio 5 is alleen digitaal via DAB+ in de ether te ontvangen. Daarnaast heeft de zender een wereldwijd online bereik en wordt het via de kabel beluisterd.
Ether
Het marktaandeel van NPO 3FM is naar een laagterecord van 3,8 procent gezakt. In de afgelopen maanden verloor de radiozender weer 0,2 procent. Dit ondanks de persoonlijke bemoeienis van NPO Radio-baas Jurre Bosman om de zender weer op de rails te krijgen. NPO Radio 5 won 0,4 procent marktaandeel en komt op 3,9 procent uit. Het is door de vrije val van NPO 3FM nog maar de vraag hoelang de Nederlandse publieke omroep (NPO) in de toekomst nog kan vasthouden aan de etherverspreiding via FM van NPO 3FM. NPO weet de jongeren al enige tijd, zowel op tv als radio, niet goed te bereiken. Daarnaast luisteren jongeren meer online naar muziek. Juist ouderen die graag naar NPO Radio 5 luisteren, doen dit meer lineair dan online. De roep om het omruilen van het FM-zendernetwerk van NPO 3FM wordt alleen om deze reden steeds luider.
Radio 538
Radio 538 blijft de best beluisterde zender met een marktaandeel van 12,1 procent. Het ziet het aantal luisteraars wel dalen. Hierdoor komt NPO Radio 2 met een marktaandeel van 11,1 procent dichter in de buurt. Radio 10 (7,3 procent) blijft het onverminderd goed doen. Net als Radio Veronica (4,3 procent) dat zich eveneens mag verheugen op meer luisteraars. Door de huidige radioactie Serious Request met het Glazen Huis in Apeldoorn is de verwachting dat bij het eerstkomende luisteronderzoek het marktaandeel van NPO 3FM weer een tijdelijke stijgende lijn laat zien.