1. Nieuws

    Meer kijkminuten, minder inkomsten

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.
    Jarco Kriek
    29 august 2013
    comments 0
    Meer kijkminuten, minder inkomsten
    Foto: ANP

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.

    Daarbij komt dat niet alleen de totale reclamebesteding afneemt, maar dat er ook nog eens meer tv-zenders uit deze reclamevijver willen vissen. Zo begon op 19 augustus het nieuwe open net-kanaal FOX met uitzenden. In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro aan advertentiereclame door bedrijven uitgegeven. Aanvullend betaalde het bedrijfsleven vijftig miljoen euro aan sponsoring van tv-programma’s.

    Nieuwe manier tv-kijken

    Uit de laatste cijfers van SPOT blijkt dat Nederlanders nog nooit zo lang per dag naar tv hebben gekeken. De gemiddelde kijktijd per dag ging over de grens van tweehonderd minuten heen. Nederlanders kijken nu gemiddeld 201 minuten per dag naar tv, dat is twee minuten meer dan bij de laatste meting. Het wordt wel steeds duidelijker dat in Nederland voorzichtig een nieuwe manier van tv-kijken intrede heeft gedaan. Hierbij kijkt men minder naar lineaire tv-zenders en meer via internet naar online videodiensten. Het gaat dan voornamelijk om uitgesteld kijken- en video on demand-diensten. Dat blijkt ook uit de opbrengsten uit reclameinkomsten bij deze online videodiensten. Die steeg met twintig procent tot zes miljoen euro.

    SPOTreclamereclameinkomstenadvertentietvlineaire tvvideodienstenonlineinternetuitgesteld kijkenvideo on demandvodRTL XLRTL GemistUitzending GemistSBS GemistFOXNetflix

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Miseducation of Cameron Post

      Win The Miseducation of Cameron Post

      Na de dood van haar ouders gaat Cameron Post bij haar conservatieve tante wonen. Wanneer ze op een schoolfeest zoenend met een meisje wordt betrapt, wordt ze naar een christelijk instituut gestuurd. Totaal TV mag bij CineMember vijf streamstarts weggeven voor deze winnaar van de Grand Jury Prize Sundance Filmfestival.

    TV-TIP Lethal Weapon 3

    Lethal Weapon 3
    Veronica om 20:30 uur
    De eigenwijze Martin Riggs en zijn partner Roger Murtaugh zijn gedegradeerd tot straatagenten na een mislukte opdracht. Ze vervelen zich stierlijk en missen de actie van vroeger. Wanneer ze getuige zijn van een overval op een geldtransportwagen, zetten ze meteen de achtervolging in. Het duo slaagt erin Billy Phelps, een van de daders, te arresteren. Riggs en Murtaugh zijn vastbesloten de zaak tot op de draad uit te pluizen, maar het onderzoek is overgenomen door Interne Zaken.

    TV-TIP My One & Only

    My One & Only
    RTL 8 om 20:30 uur
    Stephanie en Oliver doen mee aan het realityprogramma "The One" en proberen uit te vinden of ze voor elkaar bestemd zijn. Maar dan springt er een vonk over tussen Stephanie en de eigenaar van de ranch waar ze verblijven...

    Interview

    • John Williams in Briljant!

      John Williams

      Briljant!

      In Briljant! pitchen creatieve geesten hun ideeën bij experts. Degene met ‘t meest briljante concept voor een beter, schoner en socialer Nederland, krijgt tienduizend euro.
      Reacties0 reactie(s)