1. Nieuws

    Meer kijkminuten, minder inkomsten

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2013
    comments 0
    Meer kijkminuten, minder inkomsten
    Foto: ANP

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.

    Daarbij komt dat niet alleen de totale reclamebesteding afneemt, maar dat er ook nog eens meer tv-zenders uit deze reclamevijver willen vissen. Zo begon op 19 augustus het nieuwe open net-kanaal FOX met uitzenden. In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro aan advertentiereclame door bedrijven uitgegeven. Aanvullend betaalde het bedrijfsleven vijftig miljoen euro aan sponsoring van tv-programma’s.

    Nieuwe manier tv-kijken

    Uit de laatste cijfers van SPOT blijkt dat Nederlanders nog nooit zo lang per dag naar tv hebben gekeken. De gemiddelde kijktijd per dag ging over de grens van tweehonderd minuten heen. Nederlanders kijken nu gemiddeld 201 minuten per dag naar tv, dat is twee minuten meer dan bij de laatste meting. Het wordt wel steeds duidelijker dat in Nederland voorzichtig een nieuwe manier van tv-kijken intrede heeft gedaan. Hierbij kijkt men minder naar lineaire tv-zenders en meer via internet naar online videodiensten. Het gaat dan voornamelijk om uitgesteld kijken- en video on demand-diensten. Dat blijkt ook uit de opbrengsten uit reclameinkomsten bij deze online videodiensten. Die steeg met twintig procent tot zes miljoen euro.

    SPOTreclamereclameinkomstenadvertentietvlineaire tvvideodienstenonlineinternetuitgesteld kijkenvideo on demandvodRTL XLRTL GemistUitzending GemistSBS GemistFOXNetflix

    Reacties

  1. TV-TIP Stand van Nederland

    Stand van Nederland
    NPO 2 om 20:25 uur
    Ooit was je gulden op de markt een daalder waard, maar tegenwoordig moet je voor koopjes bij de Turk of online zijn. Met luxe voedingsproducten valt nog wél geld te verdienen, dat bewijzen handelaren op de markt in Valkenswaard. Met hart en ziel bouwen ze aan een levendige markt waar beleving een grote rol speelt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

      Favoriete personages keren terug in dit 3D actie-spektakel. De film vol imposante dinosaurussen introduceert nieuwe soorten die nog angstaanjagender zijn dan ooit tevoren. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze avonturenfilm weggeven met daarin een pet en natuurlijk twee bioscoopkaartjes voor de film.

    TV-TIP The Expendables 2

    The Expendables 2
    RTL 7 om 20:28 uur
    Er zijn best wat vervolgfilms gemaakt die het origineel evenaarden of zelfs overtroffen. Bij actiefilms is dit echter zelden het geval. Tót Sylvester Stallone besloot om de regie van The Expendables 2 aan een ander over te laten. De actie, de stunts, het verhaal én de opperschurk zijn stukken overtuigender dan in deel één.