Meer klachten over KPN dan over Ziggo maar KPN lost klachten beter op
Het klachtenplatform Klachtenkompas van Consumentenbond bestaat tien jaar. Via dit platform kunnen klanten van onder meer tv- en internetaanbieders een klacht over geleverde – of juist niet geleverde – diensten kenbaar maken. De meeste bedrijven houden de klachten op dit platform nauwlettend in de gaten en zorgen in veel gevallen voor een passende oplossing. Gebeurt dit niet, dan trekt Consumentenbond aan de bel. Dit gebeurde onlangs nog bij streamingdienst Viaplay. Na honderden klachten over vooral de beeldkwaliteit bij live sportevenementen die onbeantwoord bleven, liet de consumentenbelangenbehartiger openbaar van zich horen. Viaplay ging daarna over tot behandeling van de klachten en opende ook een Nederlands noodnummer waar abonnees zich konden melden.
Klachten
Als we kijken naar de klachten die in de afgelopen twaalf maanden zijn gemeld bij Klachtenkompas, dan zie we dat KPN de lijst aanvoert bij de aanbieders van de vaste diensten tv en internet. KPN levert naast vaste ook mobiele diensten, en totaal werden over KPN het afgelopen jaar 724 klachten ingediend. T-Mobile – eveneens met vaste en mobiele diensten – volgt met 435 klachten. Daarna volgen Ziggo (317), Delta (142) en Caiway (106). Canal Digitaal-abonnees laten met slechts 32 klachten het minst van zich horen over de geleverde diensten, blijkt uit ondrrzoek van De Transponder.
Oplossen klachten
KPN lost de problemen die op Klachtenkompas worden gemeld echter wel beter op dan directe concurrent Ziggo. Ziggo reageert volgens het registratiesysteem nooit op de klachten die via dit platform worden gemeld. KPN daarentegen is op dit gebied zeer actief. KPN-woordvoerder Gerd de Smyter hierover tegen Totaal TV: “Klachtenkompas is voor ons een waardevolle bron voor meldingen van klanten. Daarom reageren we ook snel en lossen de meldingen zo goed mogelijk op. Klanten zien dat een melding via klantenkompas ook vaak tot een oplossing leidt en maken hier dan ook graag gebruik van. We zijn blij dat de bezoekers van Klachtenkompas, en dus onze klanten, de klachtafhandeling van KPN goed waarderen.”