1. Nieuws

    Meer Nederlanders gebruiken glasvezel

    Kabelbedrijven krijgen het in Nederland steeds moeilijker. Meer Nederlandse huishoudens gebruiken namelijk glasvezel voor consumptie van tv-, internet- en telefoondiensten.
    Jarco Kriek
    2 juni 2015
    comments 14
    Meer Nederlanders gebruiken glasvezel
    Foto: ANP
    Kabelbedrijven krijgen het in Nederland steeds moeilijker. Meer Nederlandse huishoudens gebruiken namelijk glasvezel voor consumptie van tv-, internet- en telefoondiensten. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.


    In Nederland hadden in 2014 2.329.000 huishoudens de beschikking over een glasvezelaansluiting in de woning. Dat is een stijging van 370.000 aansluiting in vergelijk met twaalf maanden daarvoor. Reggefiber is met 77 procent van de aansluitingen de grootste glasvezelexploitant van Nederland. Ruim dertig procent van de aansluitingen wordt actief voor het leveren van tv, internet en telefoon gebruikt. In 2014 werd de grens van 750.000 actieve glasvezelaansluitingen dan ook gepasseerd. Vooral KPN en Vodafone profiteerden van het toenemende gebruik van glasvezel in Nederlandse huishoudens. Ook Caiway – dat niet net als KPN en Vodafone glasvezel van Reggefiber gebruikt – zag het aantal abonnees sneller dan voorheen toenemen. Dat heeft te maken met de snellere uitbreiding van glasvezelnetwerken van investeringsfonds CIF in Nederland. Caiway biedt hierop diensten aan.

    Kabelaars verder onder druk

    De groei van gebruik van aanwezige glasvezelaansluitingen zet het marktaandeel van kabelbedrijven verder onder druk. In vergelijk met kabelaars kunnen aanbieders die gebruik van glasvezel maken snellere internetdiensten met symmetrische snelheden leveren. Ook de voorsprong met hogere bandbreedte – dat vaak betere beeldkwaliteit tot resultaat heeft – bij tv-zenders lijkt te verdampen. KPN en Vodafone leveren HD-zenders via glasvezel in sommige gevallen zelfs met hogere bandbreedte dan de meeste kabelbedrijven. Zo ging Ziggo dit jaar naar gebruik van de VBR-techniek over waarbij HD-zenders met variabele bandbreedte worden uitgezonden. Ondanks dat dit soms tot een hogere bandbreedte bij HD-zenders leidt, zijn kijkers niet altijd enthousiast over het gebruik van de VBR-techniek.

    glasvezelReggefiberZiggoKPNVodafoneCIFCaiwayHDbeeldkwaliteitinternetinternetsnelheidsymmetrischtvtelevisiekabelkabelaarskabelbedrijven

    Reacties

  1. TV-TIP Dagelijkse zomerkost

    Dagelijkse zomerkost
    Een om 19:40 uur
    Terwijl heel België aan de buis gekluisterd zat voor het WK Voetbal in Rusland, trok Jeroen Meus naar Spanje voor zijn culinaire programma. Vijf weken lang paella, chorizo en gehaktballetjes. We krijgen al goesting bij de gedachte. Ken je trouwens het Spaanse woord voor Vlaams? Niet? Flamenco!

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De slimste mens

    De slimste mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Je hoeft niet in het hoogbegaafdenklasje te hebben gezeten om De Slimste Mens te winnen. Een flinke snuif algemene kennis met een dosis strategisch inzicht kan je zomaar in de finale doen belanden. In deze eerste aflevering van deze zomereditie gaan Cas Jansen, Lonneke Dort en Jan Blokhuijsen de strijd met elkaar aan.