Meer Nederlanders keren Ziggo de rug toe, glasvezel in opmars
Ziggo zit duidelijk in de hoek waar op de markt van vaste diensten de hardste klappen vallen. De omzetdaling bij het kabelonderdeel Ziggo van VodafoneZiggo daalde met bijna twee procent. Dit verlies bleef beperkt omdat door prijsstijging het bedrag dat klanten gemiddeld aan abonnementen betaalden met twee procent steeg naar 52 euro per maand.
Klantverlies
Het totale klantverlies in het vierde kwartaal van 2021 is 24.100. Hierdoor kwam het totaal aantal klanten aan het einde van dat jaar op 3,739 miljoen uit. Op een totaal van 7,328 miljoen aanwezige aansluitpunten komt het actieve gebruik van aansluitpunten op 51 procent uit. Ziggo heeft dus in 2021 1,6 procent van de klanten verloren. Dit betekent dat in het gehele jaar 2021 99.500 Nederlanders de rug hebben toegekeerd.
Internet
Voor de drie grootste landelijke aanbieders Ziggo, KPN en T-Mobile is bij de levering van vaste diensten internet het belangrijkste onderdeel. Ook op dit gebied heeft Ziggo in het vierde kwartaal een gevoelige aderlating. Het kabelbedrijf verkocht 15.500 minder internetabonnementen. Het totale verlies over het gehele jaar 2021 kwam hierdoor op 35.300 internetklanten uit.
Glasvezel
De concurrentie voor Ziggo wordt groter nu elke dag in ongeveer tweeduizend woningen een glasvezelaansluitpunt wordt aangelegd door exploitanten als KPN NetwerkNL, Delta Fiber en Open Dutch Fiber/T-Mobile. Aanbieders van tv en internet die dit via glasvezel doen, zijn overwegend goedkoper dan Ziggo. Ook is de uploadsnelheid en de reactiesnelheid via glasvezel veel sneller dan Ziggo op dit moment via het kabelnetwerk levert.