1. Nieuws

    Meer Nederlanders stoppen met tv-abonnement

    Slecht nieuws voor distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. Het aantal Nederlanders dat het tv-abonnement heeft opgezegd, is volgens marktonderzoeker Telecompaper gestegen.
    Jarco Kriek
    10 january 2019
    comments 6
    Meer Nederlanders stoppen met tv-abonnement

    Uit eigen onderzoek van Telecompaper blijkt dat ruim een op de twintig Nederlanders (vijf procent) geen traditioneel tv-abonnement bij een distributeur meer koopt. Dit aantal blijft in de komende jaren stijgen. Zeven procent van de ondervraagden denkt er namelijk serieus over na om binnen twee jaar het traditionele tv-abonnement op te zeggen. Vijf procent komt overeen met ongeveer 400.000 huishoudens. Als dit aantal daadwerkelijk binnen twee jaar naar twaalf procent stijgt dan wordt in rond een miljoen huishoudens niet meer traditioneel naar tv gekeken.

     

    Ouderen

    De focus van distributeurs kan het beste op de oudere leeftijdsgroep gericht worden. Deze groep blijft namelijk het traditionele tv-abonnement het meest trouw. Vooral twintigers stoppen met het tv-abonnement. Telecompaper constateert dat sinds begin vorig jaar het aantal huishoudens zonde traditioneel tv-abonnement steeds sneller toeneemt.

     

    Online streamingdiensten

    De opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland en NLziet is de belangrijkste reden dat Nederlanders zich van het traditionele tv-abonnement afkeren. Maar ook een stijging van gebruik van YouTube wordt door de marktonderzoeker geconstateerd.

     

    Reclame

    Meer Nederlanders irriteren zich daarnaast aan de vele reclame-onderbrekingen bij commerciële zenders van onder andere RTL en Talpa TV. De meeste programma’s die op de zenders van deze twee mediagroepen – evenals publieke omroep NPO - uitgezonden worden, zijn direct na de lineaire uitzending via abonnementsdienst NLziet zonder reclame in goede beeldkwaliteit terug te kijken. Een abonnement op NLziet kost €7,95 per maand. Tevens kunnen de twaalf belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa TV live bekeken worden. Dit maakt NLziet een interessante optie voor Nederlanders die het traditioneel tv-abonnement willen opzeggen of inmiddels hebben opgezegd.

    tvtelevisieabonnementtraditioneelZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-MobileTele2onlinestreamingstreamingdienstNetflixVideolandNLzietreclamecordcuttingcordcuttersmediaconsumptie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Bloodshot

      Win een VIP-pakket van Bloodshot

      Bloodshot is op de comic van de Valiant Comics-franchise gebaseerd: soldaat Angelo Mortalli komt te overlijden, maar hij wordt door het bedrijf Project Rising Spirit met nanotechnologie tot leven gewekt. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weg, met daarin een hoodie en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Temptation Island

    Temptation Island
    RTL 5 om 20:30 uur
    Na de ophef rondom De Villa leek het alsof RTL klaar was met ordinaire reality tv, maar vanavond is er dan toch een nieuw seizoen van Temptation Island.

    TV-TIP Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

    Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life
    RTL 7 om 20:30 uur
    De onverschrokken Britse archeologe Lara Croft heeft een lichtgevende bol ontdekt die de sleutel tot de mythische doos van Pandora is. De bol valt in handen van de criminele wetenschapper Jonathan Reiss, die dodelijke virussen produceert. Met de doos van Pandora krijgt hij de controle over leven en dood. De Britse inlichtingendienst schakelt Lara in om te voorkomen dat Reiss die in handen krijgt en een ramp veroorzaakt.

    Interview

    • Frits Sissing bij Tussen Kunst en Kitsch

      Frits Sissing

      Tussen Kunst en Kitsch

      Elk seizoen trekt het 36 jaar oude programma weer kijkersaantallen met zeven cijfers. En dat zal dit jaar niet anders zijn. Frits Sissing over het succes van Tussen Kunst en Kitsch.
      Reacties0 reactie(s)