1. Nieuws

    Meer Nederlanders stoppen met tv-abonnement

    Slecht nieuws voor distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. Het aantal Nederlanders dat het tv-abonnement heeft opgezegd, is volgens marktonderzoeker Telecompaper gestegen.
    Jarco Kriek
    10 januari 2019
    comments 5
    Meer Nederlanders stoppen met tv-abonnement

    Uit eigen onderzoek van Telecompaper blijkt dat ruim een op de twintig Nederlanders (vijf procent) geen traditioneel tv-abonnement bij een distributeur meer koopt. Dit aantal blijft in de komende jaren stijgen. Zeven procent van de ondervraagden denkt er namelijk serieus over na om binnen twee jaar het traditionele tv-abonnement op te zeggen. Vijf procent komt overeen met ongeveer 400.000 huishoudens. Als dit aantal daadwerkelijk binnen twee jaar naar twaalf procent stijgt dan wordt in rond een miljoen huishoudens niet meer traditioneel naar tv gekeken.

     

    Ouderen

    De focus van distributeurs kan het beste op de oudere leeftijdsgroep gericht worden. Deze groep blijft namelijk het traditionele tv-abonnement het meest trouw. Vooral twintigers stoppen met het tv-abonnement. Telecompaper constateert dat sinds begin vorig jaar het aantal huishoudens zonde traditioneel tv-abonnement steeds sneller toeneemt.

     

    Online streamingdiensten

    De opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Videoland en NLziet is de belangrijkste reden dat Nederlanders zich van het traditionele tv-abonnement afkeren. Maar ook een stijging van gebruik van YouTube wordt door de marktonderzoeker geconstateerd.

     

    Reclame

    Meer Nederlanders irriteren zich daarnaast aan de vele reclame-onderbrekingen bij commerciële zenders van onder andere RTL en Talpa TV. De meeste programma’s die op de zenders van deze twee mediagroepen – evenals publieke omroep NPO - uitgezonden worden, zijn direct na de lineaire uitzending via abonnementsdienst NLziet zonder reclame in goede beeldkwaliteit terug te kijken. Een abonnement op NLziet kost €7,95 per maand. Tevens kunnen de twaalf belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa TV live bekeken worden. Dit maakt NLziet een interessante optie voor Nederlanders die het traditioneel tv-abonnement willen opzeggen of inmiddels hebben opgezegd.

    tvtelevisieabonnementtraditioneelZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-MobileTele2onlinestreamingstreamingdienstNetflixVideolandNLzietreclamecordcuttingcordcuttersmediaconsumptie

    Reacties

  1. TV-TIP VTBL

    VTBL
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hmbrt Tn, Th Jnssn en Jmm Fld Hsslbnk zijn de kopstukken van de nieuwe voetbaltalkshow VTBL. Want over het spel kan niet genoeg worden gebakkeleid. Minder bekend, wel aan tafel: journalisten Bart Nolles en Simon Zijlemans. Ze bespreken alles van Vitesse tot de Europese voetbalvelden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP A Good Day to Die Hard

    A Good Day to Die Hard
    Veronica om 20:30 uur
    De New Yorkse agent John McClane (Bruce Willis) steekt voor het eerst de grens over om zijn zoon uit een gevangenis in Moskou te halen. Hij steekt de oceaan over om daar de boel aan gort te scheuren en te schieten. Net als zijn voorgangers is de film weer tot de nok toe gevuld met actie.

    Interview